François Bourassa Quartet – Number 9
F
Effendi
‘Number 9’ is de negende cd met enkel eigen werk van de Canadese pianist François Bourassa. Achter deze simpele rekenkundige logica schuilt echter een gelaagde en complexe muzikale wereld.
Een van de belangrijke spelers in de jazzscene van Montreal is François Bourassa (°1959). Trouwe kompanen sinds het verschijnen van ‘Indefinite Time’ in 2002 zijn André Leroux (tenorsaxofoon, klarinet, fluit), Guy Boisvert (contrabas) en Greg Ritchie (drums). Het kwartet heeft duidelijk reeds de nodige avonturen samen doorgesparteld en waagt het om heel wat risico’s te nemen. Bij hen geen blauwdruk van vertrouwde improvisatieschema’s maar gedurfde wendingen à gogo.
De openingstrack kreeg de veelzeggende titel ‘Carla Und Karlheinz’, refererend naar Carla Bley en Karlheinz Stockhausen en meteen een tip voor wat volgt. Na een reeks aarzelende pianonoten duwen drums en bas het geheel definitief op gang tegen een hyper snel tempo maar wel continu onderbroken door een stop-start schema. Leroux zorgt geleidelijk aan voor extra impulsen met fluit. Deze aanpak leidt tot een heel hoekig en kubistisch tafereel dat de nodige concentratie vraagt om te doorgronden.
De zes composities die hierop volgen, bevatten op die manier een berg aan informatie. De heren leveren onvermoeibaar nieuwe ideeën en blijven het tempo opvoeren om dan telkens abrupt te stoppen en terug van nul te beginnen. De ene paradox volgt de andere op met flarden avant-garde en lyrische passages als elkaars yin en yang.
Intrigerend van begin tot einde en in het verlengde van recent werk van Chris Potter, Vijay Iyer en Craig Taborn maar ook met een blik in de achteruitkijkspiegel richting Eric Dolphy en Paul Bley.
© Georges Tonla Briquet