Flygmaskin – Ianchelevici

F
Igloo Records
Accordeonist Julien De Borman en multi-instrumentalist Sébastien Willemyns zijn elk apart actief in verschillende groepen. Tien jaar geleden verscheen het debuut van hun gezamenlijk project Flygmaskin en dan niets meer. Tot daar plots in 2023 het vervolg verscheen. Hun nieuwste release, ‘Ianchelevici’ werd een conceptalbum rond de Belgisch-Roemeense beeldhouwer Ianchelevici (1909-1994).
Julien De Borman is accordeonist van dienst bij onder meer Klezmic Zirkus, Turdus Philomelos, Munsch en schreef reeds muziek voor film en theater. Het actieterrein van Sébastien Willemyns beperkt zich vooral tot de groep Avanatou! en losse samenwerkingen.
Van de Fondation Ianchelevici en het MILL (Musée Ianchelevici La Louvière) kregen ze een compositie-opdracht rond het oeuvre van Ianchelevici. Tijdens hun residentie konden ze vrij rondlopen in het imposante museum. Daarnaast namen ze tevens een kijkje op plekken waar kunstwerken van de beeldhouwer in een openbare ruimte staan. Hieronder de beroemde duiker aan de boord van de Maas in Luik (Le Plongeur), L’Appel in La Louvière en Le Verbe in Sint-Niklaas.
Ze schreven acht nummers waarvan de titels telkens verwijzen naar een creatie van Ianchelevici. Een uitzondering, ‘Felice’ dat ze haalden bij Robert Schumann. De reden hiervoor is een buste die Ianchelevici maakte van zijn vrouw met een diep melancholische en haast triestige blik die wijst op een minder gelukkige band tussen het koppel. Eenzelfde relatie had de schizofrene Schumann met zijn echtgenote. Een link die het duo aanwendde voor hun cd.
Ondanks de monumentale aanpak van Ianchelevici houden de twee het op een verschillend stilistisch uiterste. Hun “soundtrack” zit boordevol melodische en filmische stijlelementen die ze ontleenden uit het repertoire van groepen waarbij ze actief zijn. Van impressionistische folk en jazzy soundscapes getekend door electronics tot uitbundige deuntjes en repetitieve ritmepatronen à la Philip Glass, het zit er allemaal in. Op die manier slaagden ze erin om zowel de verfijnde als de meer brute en expressionistische kant van de kunstenaar te integreren in hun composities.
Op twee nummers vulde klarinettist Aurélie Charneux (Garrett List, Opéra Royal de Wallonie, Zahava Seewald) de muzikale ideeën van het duo aan. Hiermee verwijzen ze naar de Roemeense origine van de beeldhouwer en de muzikale tradities waar dit instrument een belangrijke plaats inneemt. De opnamen hadden plaats op heel uiteenlopende plaatsen (Mill La Louvière, Ateliers Claus in Brussel, Beauvechain, Luik) die elk op hun beurt zorgden voor extra accenten door onder meer achtergrondgeluiden die het duo assimileerden in hun soundtrack.
Het harmonieuze evenwicht dat ze nastreefden (en bereikten) tussen beelden en muziek is ook genietbaar zonder kennis te hebben van Ianchelevici zijn oeuvre. Eveneens voor fans van Tuur Florizoone zijn diverse initiatieven.
In het cd-boekje staan foto’s van verschillende kunststukken en een uitgebreide tekst over Ianchelevici en zijn bijzondere band met La Louvière. De volgende stap na het beluisteren van de cd gaat gegarandeerd richting het MILL dat zo een tweehonderd beeldhouwwerken en meer dan tweeduizend tekeningen van hem bezit.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Julien De Borman: accordeon, effects
Sébastien Willemyns: piano, Fender Rhodes, Phillicorda, viool, altviool, effects
+
Aurélie Charneux: klarinet
Live
18.01.2025 – Glaieuls Paradise – Bruxelles
26.01.2025 – La Ferme du Biéreau – Louvain-la-Neuve (concert met koptelefoon)
29.03. 2025 – Centre culturel, Engis
Igloo Records