Heist-op-den-Berg, 31.10.2024
Je moet maar recensent zijn en de nieuwste cd "Brightlight" van Avishai Cohen besproken te hebben nadat je het concert met dat repertoire hebt bijgewoond.
Je staat dan voor de onverbiddelijke keuze, de studio-opname te slikken als "dit kan nooit slecht zijn" of eerlijk de cd ondergeschikt te achten aan het live gebeuren. Daar voel je je als muzikant, die zelf albums uitbrengt, wel schuldig aan.
De waarheid is, dat zulk een live gebeuren van Avishai Cohen steeds een kolkende lavastroom is van virtuositeit en emotie. Ook al zijn vele thema's van Cohen of gekozen, herbouwde standards heel mooi; zijn concept is wiskundig en ritmisch complex, waar het mechanische op de loer zou kunnen liggen (bijvoorbeeld bij een studio-opname), maar Cohen en zijn trio-leden zijn meesters in het vloeibaar maken van die materie.
De collectieve verwondering was te snijden in de zaal van C.C. Zwaneberg. Dramatiek, vernuft, romantiek en emotionele kracht zijn Cohens recept, wat hij van aanvang tot slot als een topsporter op het podium opdient. Dat het nu een stuk is van Gershwin, Liszt, Van Heusen of hemzelf, het gaat allemaal door dezelfde filter en het wordt Avishai Cohen muziek.
De jonge slagwerkster Roni Kaspi zagen we al op het Gent Jazz Festival. Haar luisterend invullen was heerlijk herkenbaar, doch de grote revelatie was de ontmoeting met de ontzaglijk nuancerende pianist Guy Moskovich. Hij onderscheidt zich, weliswaar in dezelfde trend van zijn voorgangers, door meesterlijke gevoeligheid en een zeer sprekend touché.
De bassist "himself" hakte als steeds gulzig in op zijn contrabas, waar hij een vette, donkere, adembenemende klank uithaalt waar menig bassist jaloers zal op zijn. Passioneel dansend rond zijn houten lief, alsof het een eerste huwelijksnacht was.
De bis werd haast voorspelbaar, maar dan in de dankbare zin. Cohen ging zingen: het verscheurende "Alfonsina Y El Mar" en Leonard Cohens gedicht "I Pray For Courage".
Toen het licht werd aangestoken en de mensen de zaal verlieten, droogde ik stiekem mijn natte ogen en wreef ik even mijn kippenvel strak onder mijn jasje. Ik was niet de enige.
Tekst © Chris Joris - foto’s © Jeanschoubs
Dit concert ging door i. s. m. Hnita Jazz Club in het kader van het jaarlijkse "Remembering Juul"
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst