Wishamalii – Al-Bahr
W
Nordic Notes
Wishamalii is een trio gevormd door de Finse toetsenist Kari Ikonen, de Palestijns-Jordaanse vocaliste en ud-speler Nemat Battah en verder nog de Ethiopische percussionist Abdissa Assefa. Samen ondernemen ze een toenaderingspoging tussen muzikale culturen uit het noordelijke en zuidelijke halfrond.
Zij zijn natuurlijk niet de eersten die dergelijke symbiose nastreven. Wat hier vooral opvalt, is het samenbrengen van het akoestische snareninstrument de ud en de vooruitstrevende klanken van Ikonen zijn Moog synthesizer en vooral diens piano verbouwd volgens een eigen systeem (Maqiano Microtuning System). Hiermee kan hij de specifieke maqam en microtonale patronen spelen op piano. Percussionist Assefa beweegt zich omzichtig en zorgt voor de verbindende schakel.
In elk van de acht nummers gaan ze op zoek naar mogelijke invalshoeken en combinaties. Soms gebeurt dat op assertieve en percussieve wijze zoals in het eerder experimentele ‘Ya Dirati’ maar meestal gaat het om een meer sereen samensmelten.
‘Lullaby’ is daar een uitstekend voorbeeld van. ‘Al-Bahr’ en ‘Tahmilat Bayat’ zijn de meest expliciete passages waarin jazz en oriëntaalse structuren in elkaar overgaan. Ook ‘La Paz Eterna’ is door de tempowissels een meesterlijke tactiek van laveren te midden van twee werelden. Arabisch-Andalusische invloeden duiken eveneens op. De teksten die meestal handelen over natuur, liefde en mysticisme werden bijgevoegd. Een paar keer wordt er een politiek standpunt ingenomen.
Een uiterst geslaagde stijloefening doordat geen enkele muzikant overwegend assertief naar voor komt.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Nemat Battah: zang, ud
Kari Ikonen: toetsen
Abdissa “Mamba” Assefa: percussie