Winther-Storm – Flotsam
W
TWA Music
Derde cd van dit Noors-Nederlands-Argentijns kwartet dat naar een persoonlijke vormgeving streeft van de dualiteit improvisatie en partituur.
Even situeren voor wie (nog) niet vertrouwd is met het werk van Flotsam. Gitarist Håkon Storm duikt al eens op in het gezelschap van het Nederlands Strijkkwartet Zapp4. Drummer Mark Coehoorn musiceerde reeds aan de zijde van Benjamin Herman, Jesse van Ruller en Jasper Blom. Tenorsaxofonist Natalio Sued was lid van het Jazz Orchestra Of The Concertgebouw, de groep Tiltan en al te vinden in het gezelschap van Michael Moore. Bassist Thomas Winther Andersen tenslotte kan namen als Lee Konitz en Michiel Borstlap op zijn cv noteren.
Om hun einddoel op ‘Flotsam’ te bereiken, bedachten ze een eigen jazzlogica die erin bestaat om elk gecomponeerd stuk in te leiden door een impro passage. Van bij de openingstrack wordt duidelijk dat het gitarist en tenorsaxofonist zijn die voor continue beweging zorgen. Ze doen dat alternerend alleen en samen. Inspiratie haalden ze uit het grote boek van de jazzgeschiedenis dat voor hen begint midden jaren zestig en reikt tot wat er tegenwoordig beweegt in de meer experimentele scenes.
Een van de hoogtepunten waar alles naadloos in elkaar overvloeit is ‘Turbulence’. Na een mini big bang is het Storm die zijn instrument een verschroeiende rol laat spelen. Het onderliggende film noir-sfeertje klinkt meer vertrouwd in de oren, zeker wanneer de saxofonist een postbop-houding aanneemt. De bas volgt als een spotlight uit een helikopter elke beweging van beide hoofdprotagonisten. Tot deze de achtervolging moet opgeven en iedereen in een Twin Peaks-decor verdwijnt. Ander uiterst interessant hoofdstuk is ‘Probing Steps’ waarin melodie en sciencefiction accenten elkaar afwisselen. Fans van Gilad Hekselman en Robin Verheyen zijn meest recente cd zullen dit ten zeerste appreciëren. Wie ‘Sort Days’ tegenover ‘Doe’ plaatst, krijgt een idee van hoe de heren vakkundig oud tegenover nieuw uitspelen.
Vijftig minuten lang weten de vier op die manier vertrouwde elementen een verrassende wending te geven. Door acoustics te koppelen aan (spaarzame) electronics leggen ze meteen een brug tussen zes decennia jazzevolutie, zij het met ingebouwde oefeningen die de luisteraar zelf moet uitpluizen en doorgronden. Het live potentieel is daarbij overduidelijk aanwezig.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Håkon Storm: gitaar
Mark Coehoorn: drums
Natalio Sued: tenorsaxofoon
Thomas Winther Andersen: contrabas