Walter Hus – Supersonic Flora
W
Igloo
Vierendertig jaar na de release van zijn solodebuut keert Walter Hus terug naar die periode met ‘Supersonic Flora’. De première had plaats op het podium van het Kaaitheater dat in diezelfde jaren tachtig onder de naam Schaamte mee het Brusselse kunstleven een gloednieuwe en revolutionaire wending gaf.
© Malika Es-Saïdi
Brussel beleefde begin jaren tachtig een ware omwenteling. Rosas, Maximalist!, Radeis en nog een aantal andere gezelschappen zorgden voor een ingrijpende cultuurexplosie waarvan de resultaten nog steeds nazinderen. Een van de gevolgen was dat het uitgangsleven volop bloeide. Midden deze fauna met figuren als Anne Teresa De Keersmaeker, Peter Vermeersch en Josse De Pauw voelde Walter Hus zich als een vis in het water.
Meer over die hele beweging zal te lezen zijn in het boek dat volgend jaar gepubliceerd wordt rond 40 jaar Igloo. Dat is meteen het label dat Hus de kans gaf zijn eerste (solo)plaat uit te brengen, ‘8 Etudes On Improvisations’. Bij hen verschijnt nu ook zijn nieuwe soloplaat.
Hus dook hiervoor in zijn eigen repertoire, koos een aantal stukken uit die hij componeerde voor onder meer strijkkwartet en bewerkte ze voor solo uitvoering. Zo kwam hij tot selecties uit ‘La Theorie’ en ‘Muurwerk’ en voegde er een aantal recentere nummers aan toe.
Hij vertaalde het minimalisme van Philip Glass en Steve Reich naar een eigen idioom waarin ook melodie en afwijkende jazznormen verwerkt zitten. De repetitieve ritmische golfbewegingen zijn er nog steeds maar in gewijzigde vorm, nu eens broeierig dan weer zuiver stilistisch tot in de puntjes gedetailleerd.
Tijdens het premièreconcert vertelde Hus dat hij componeren niet het makkelijkst aspect van musiceren vindt. Het eindresultaat mag er nochtans zijn. Na decennia blijven de nummers overeind, op cd maar ook live. Dat Hus een begenadigd pianist is, helpt natuurlijk. Zijn gevoel voor relativering en humor leiden alles om naar een ogenschijnlijke vorm van lichtheid maar niets is wat het lijkt bij hem.
‘Supersonic Flora’ is zeker geen gratuite retrotrip maar sluit perfect aan bij de huidige interesse voor pianomuziek vanwege jonge hipsters en oudere melomanen. Het is een droom van Hus om al zijn vroeger werk op deze manier opnieuw uit te brengen. Met deze cd levert hij alleszins het ideale visitekaartje af voor een vervolg.
Walter Hus: piano
© Georges Tonla Briquet