Umland Records weerspiegelt de industriële regio van het Ruhrgebied
Various
Umland Records
Voor liefhebbers van vrije improvisatie en free blijft het festival in Moers (D) nog steeds een onbetwistbare “must”. Ook na de recente wissel van artistiek directeur was het dit jaar meer dan ooit genieten en ontdekken. Een van de revelaties voorbije editie was saxofonist Florian Walter. Hij maakt deel uit van de ploeg achter Umland Records. Niet louter een platenlabel maar vooral een platform voor artiesten van gelijk pluimage die op een of andere manier een band hebben met The Dorf. Een groep die tien jaar na oprichting ondertussen wat bekender in de oren klinkt, mogen we hopen.
De muziek die via Umland Records wordt uitgebracht, weerspiegelt volledig de biotoop waarin dit gezelschap actief is, namelijk de industriële regio van het Ruhrgebied. Zelf halen ze termen aan als “retro industrial”, “early virtual”, “avant psychedelic” en “esthetical discourse”.
Ter kennismaking een greep uit het aanbod.
Frustice (Klar & Schwer) – ‘Frustice’
Een mini-cd van het duo Jan Klare (bassaxofoon) en Alex Schwers (drums). Lome tribal drums gekoppeld aan uitgerokken saxofoonklanken, samengeklit met elektronische effecten. De grens tussen herkenbare noten en vervormde geluiden vervaagt continu. Wel blijft alles steeds onder controle. Met een aantal hoekige freefunk passages die toegankelijker klinken. Dat de titels en de timing niet overeenstemmen met de hoes, kan de pret niet derven.
Jan Klare - bassaxofoon
Alex Schwers - drums
RKeT – ‘ReKorT’
Nog steeds op zoek naar een opvolger van Morphine, het trio van Mark Sandman, Dana Colley en Jerome Deupree dat met cd’s als ‘Cure For The Pain’ en ‘Good’ voor de nodige opschudding zorgde? Dan is dit zeker een meer dan waardig alternatief met Jan Klare (afwisselend op bas- en altsaxofoon), Luc Ex (basgitaar) en Michael Vatcher (drums) oftewel drie klinkende namen uit de impro-scene die op hun tweede release een eigenzinnige freefunk op verschillende snelheden produceren. Testosteronjazz met waarachtig een paar meer getemperde stukken met licht golvende melodielijn.
Jan Klare - alt- en bassaxofoon
Luc Ex - basgitaar
Michael Vatcher - drums
AAaA – ‘Fern’
AAaA (afkorting van About Angels and Animals) wordt gevormd door Jan Klare (alt- en bassaxofoon) en Julius Gabriel (tenor- en baritonsaxofoon). Twee zwaargewichten die voluit gaan maar er evenmin voor terugschrikken een nummer met enkel wat ruis in te lassen. Stevig spul met een eindconclusie in alle sereniteit. Uitgebracht op 10 inch.
Jan Klare – alt- en bassaxofoon
Julius Gabriel – tenor- en baritonsaxofoon
Achim Zepezauer – ‘Zentrifuge’
Wij hebben Lynn Cassiers en Jozef Dumoulin. Bij Umland Records is er Achim Zepezauer die de elektronische spanningsvelden aftast. Titels als ‘Psychiatrist Ploppy’, ‘Psycow’ en ‘Artificial Lament’ duiden erop waar alles naar toe drijft. Nu eens heel 80’s à la Gary Numan, dan weer een poging om Telex achterna te gaan maar bovenal heel wat experiment en gelukkig ook de nodige humor. Bijwijlen tevens de perfecte soundtrack om een boek van Clive Barker bij te lezen. ‘Kollageralschaden’, met tientallen geluidsfragmenten, is ideaal voor een muziekquiz. Gelimiteerde editie van 75 exemplaren met handgemaakte hoes.
Achim Zepezauer – ‘elektrische spanningsvelden’
Knu! – ‘Vapor Concrète’
Knu! Is het triumviraat gevormd door Achim Zepezauer (electronics), Florian Walter (bas) en Simon Camatta (drums). Samen onderzoeken ze de vele mogelijke combinaties en toonaarden van hun instrumenten. Een puur geluidslaboratorium. Bugs Bunny on drugs of Les Lapins Crétins die helemaal losgeslagen zijn. Mocht FES nog eens een voorprogramma zoeken, kunnen we dit trio aanraden. Meteen ook de prijs van de beste puzzelhoes.
Achim Zepezauer – ‘elektrische spanningsvelden’
Florian Walter – contrabas
Simon Camatta - drums
1000 – ‘1000 Anthems To Work On A Good End’
Het kon bijna niet anders dan dat Bart Maris in dergelijk project betrokken zou zijn. Met Jan Klare, Wilbert de Joode en Michael Vatcher vormt hij het kwartet 1000. De cd is een samenwerking met el Negocito. Titels als ‘Four individuals, inventing an anthem for the pleasure of the moment’, ‘Four individuals, singing their personal hymns simultaneously’ en ‘Four individuals, covering up a hymn like Cristo would do’ maken het hele opzet duidelijk. De focus ligt op de nationale volksliederen van Cambodja en Afghanistan. Op de hoes lees je een heel academische uiteenzetting want de heren musiceren niet zomaar in het wilde weg. Uiterst genietbaar, zelfs in brede kringen maar het blijven natuurlijk vier vrijbuiters. De hoes werd ontworpen door Bart Maris.
Jan Klare – rieten
Bart Maris – trompet
Wilbert de Joode – contrabas
Michael Vatcher – drums
© Georges Tonla Briquet
Info:
www.umlandrecords.de