Tim Berne versus 3’AIN
Various
Intakt / Chou
De accordeon tweemaal als smaakmaker maar in twee sterk uiteenlopende contexten.
Foto © Annie Boedt
Tim Berne/Hank Roberts/Aurora Nealand
Oceans And
Intakt
Op de tonen gelijkaardig aan deze van een misthoorn dagen Tim Berne (altsaxofoon), Hank Roberts (cello) en Aurora Nealand (accordeon, B-klarinet, stem) langzaam op uit licht verontrustende geluidsnevelen.
Al snel blaast de accordeon de slierten mist weg met de kracht van een kerkorgel en tekenen zich de meest bizarre contouren af die het trio creëert en voortdurend manipuleert. Het gebeurt al eens dat ze op kruissnelheid geraken om zich vervolgens terug te trekken en toch weer omzichtig hun werk verder te zetten.
In ‘Mortal And Pesterd’ en ‘Fess’ kruipt Nealand met haar hoge vocalen in de rol van een Lorelei-nimf.
‘Oceans And’ is gedurende meer dan een uur lang een spel van klankvelden, stilte en timing helemaal in het verlengde van wat Alexandra Grimal brengt. De reddende vuurtoren in de huidige donkere en chaotische maatschappij.
3’AIN – Sea Of Stories
Chou
Tweede album van het trio dat actief is onder de naam van de achttiende letter uit het Arabische alfabet. De link Brussel-Oostende blijft behouden.
Er duiken ondertussen nieuwe verhalen op. Deze keer zeven met al even bizarre titels als op het debuut. Of wat te denken van ‘Schuimkop’ (gedrenkt in lament), ‘Scrambled Ensor’ (een verdoken walsje) en ‘Perron 0’ (de meer levendige afsluiter).
Al lijkt de combinatie van contrabas (Otto Kint), accordeon (Piet Maris) en trompet of flugelhorn (Yamen Martini) niet evident, toch doet dit trio hiermee zijn voordeel. De liefde voor de Syrische achtergrond van Martini bepaalt de klankkleur. Dat leidt tot een overwegend melancholische soundtrack met indrukwekkende filmische accenten. Alsof ze de desolaatheid van het bestaan verklanken in een roes van dromerige visioenen.
Een nieuwe “message in a bottle” die vanuit Oostende de wijde wereld ingestuurd wordt.
© Georges Tonla Briquet