The Dorf special
Various
Umland
Drie releases gerelateerd met The Dorf, het buitenmaatse mutantengezelschap uit het Duitse Ruhrgebied. Allemaal verschenen bij het kwaliteitslabel Umland. Zet je schrap.
The Dorf feat. N - Lux
Het is meteen duidelijk dat dit niet de soundtrack is voor een onderhoudende gezinskomedie. De onderhuidse spanning wordt al snel omgezet in een puur horrorsfeertje. Een samengeklitte cluster van instrumenten ontvouwt zich als een dodelijk vangnet. Alsof je fieldopnamen van een oerwoud op vertraagde snelheid afspeelt. Stilaan ontwikkelt zich een licht golvende en repetitieve beweging, als een massa die geleidelijk aan het volledige decor inpalmt. Orkestgeluid en volume groeien met de seconde tot alles eindigt in een apocalyptische explosie. Alle instrumenten onderling onderscheiden lukt niet. Het zijn er dan ook maar liefst vijfentwintig. Tussen hen gastmuzikant N op gitaar. Een verpletterend geluidspektakel als introductie. Track 2 (‘Jour’) begint met eenzelfde epische gitzwarte ondertoon. Alleen ontplooit alles zich hier in slow motion. ‘Lux’ is gehuld in een nog lichtere soundscape die haast bucolisch klinkt in vergelijking met de openingstrack. Voor fans van Nicolas Jaar en vvolk. Althans de eerste drie minuten. Geleidelijk trekken donkere wolken weer samen en komt het moment dat het zonlicht niet meer schijnt. Je hoort nog wat vogelgetsjirp (!) net voor alles in een stilzwijgende duisternis gehuld wordt. Of toch niet want al even snel priemen geluidseffecten door het schijnbaar ondoordringbare wolkendek. Met een vervormd zacht engelengezang op de achtergrond. Het sluitstuk kreeg de titel ‘Mill’ en is een staaltje van industrial sciencefiction noise.
Dit is onweerlegbaar een zeer filmisch werkstuk. De vier composities en de arrangementen zijn van Jan Klare. Mocht The Dorf ooit slaapconcerten organiseren net als Max Richter hou je er gegarandeerd enkel bloedstollende nachtmerries aan over.
The Dorf & Consord – Die Vollkommene Larve
De eerste tonen zijn die van een orkest dat stemt net voor een concert. Na een halve minuut volgt het eerste tekstluik. Vervolgens breekt de hel los. Een vrouwenstem, aanzwellende blazers, dolgedraaide grooves à la Flat Earth Society, latin dansritmen met Talking Heads-accenten, theremin-effecten, Kurt Weill-links en ga zo maar verder. Kortom, een totaalmix van avant-garde, experiment, musique concrète en nog veel meer. ‘Die Vollkommene Larve’ is dan ook een hybride musical gebaseerd op ‘The Mask’, een kortverhaal van Stanislaw Lem (auteur van onder meer de sciencefiction klassieker ‘Solaris’) en handelt over een dierlijke machine die een eigen wil verwerft. Ruskin Watts schreef het libretto, de muziek is van Jan Klare. Wie geen Duits verstaat, kan enkel genieten van de muziek en dat is al een hele opdracht. Bijzonder plaatje.
Bruit - Botanik
Het gaat om een soloplaat van Florian Walter die niet alleen actief is bij The Dorf maar ook bij theater- en popgroepen, zij het deze van het avontuurlijke genre. Hier speelt hij altsaxofoon, baritonsaxofoon, contrabasklarinet en reed trompet. Tien muzikale polaroidmomenten die in totaal net iets langer duren dan een half uur. Walter out zich als een verborgen verleider die heel omzichtig zijn doel besluipt, in casu de luisteraar. Het wordt steeds duidelijker dat dit op een dodelijke omhelzing zal eindigen. Zo ver komt het echter niet. Telkens glipt deze als cobra vermomde blazer ongezien weg. Wat nazindert, zijn de luchtverplaatsingen van het blaas- en kleppenspel. Klankexperiment is hier het sleutelwoord. Absolute must voor fans van Joachim Badenhorst. Verpakt in een al even intrigerende digipack.
http://www.thedorf.net/
https://umlandrecords.de/
https://consord.net/
https://florianwalter.yolasite.com/bruit.php
© Georges Tonla Briquet