New Wave Of Jazz special #2
Various
New Wave Of Jazz
Wederom twee nieuwe hebbedingen voor fans van doorgedreven improvisatie dankzij het Belgische kwaliteitslabel New Wave Of Jazz. Een vertrouwd anarchistisch onderuithalen van de gestroomlijnde esthetiek.
Hugo Costa & Philipp Ernsting – The Art Of Crashing
Altsaxofonist Hugo Costa en drummer Philipp Ernsting hadden in de loop van 2020 afspraak in de Rotterdamse Studio SanteBoutique. Waar ze zich zoal mee bezighielden, is te horen op deze opname.
Laat u vooral niet afschrikken door de titel ook al zijn het niet precies de meest broze ideeën die de heren naar voor brengen. Costa mag de eerste stappen zetten. Een korte noodkreet om bijstand lijkt het wel. En daar duikt Ernsting al drummend op. Het startschot voor een gestadig voortschrijden van beiden die duidelijk heel wat gezamenlijk aanknopingsvinden hebben. Staccato ritmen zijn aan de orde van de dag. Pittige steekspelletjes volgens een uiterst fysisch stramien. Ze gunnen elkaar noch de luisteraar enige ademruimte. De opgeroepen associaties blijven voorbij zoeven.
Indrukwekkend hoe dit duo het heilige vuur van de improvisatie brandend houdt. We kunnen het elf minutenlange ‘Twine Engined’ aanraden als geschikt instapmoment. Ideale aanzet om nog eens te luisteren naar ‘Live In Willisau’ (Intakt), het duo-concert van James Brandon Lewis en Chad Taylor.
Jackson/Serries/Vanderstraeten - Dandelion
Ook al bieden improvisatieconcerten of -opnamen steeds de nodige verrassingen en koerswijzigingen, is het toch dikwijls de introductie die een goed beeld geeft van wat volgt. Dit is in elk geval zo bij ‘Dandelion’ van klarinettist Tom Jackson, gitarist Dirk Serries en drummer-percussionist Kris Vanderstraeten.
De drie beroeren hun respectievelijke instrumenten alsof ze een snelcursus volgen over het klankenspectrum dat voorhanden is. Al snel benutten ze dat potentieel tot het uiterste elk langs zijn kant en toch in samenspraak. Soms laten ze invallen opstijgen als te gekke kamifusen, om nadien te vervolgen met meer bloedstollende uitvallen. Deze laatste zijn weliswaar eerder uitzondering dan regel.
De drie gaan te werk als laboranten die doorlopend een vluchtig en obsessioneel uitwisselen van akoestische antidota als werkwijze hanteren en zo een heus reservoir van mogelijkheden opbouwen om nieuwe sonore entiteiten te evoceren. Het bijwijlen speelse karakter verlaagt de claustrofobische drempel.
© Georges Tonla Briquet