MoonJune Records special featuring Markus Reuter
Various
Moonjune records
Brexit en de importkosten op zendingen van buiten de Europese Unie zorgen voor schandalige maffiapraktijken bij de postdiensten op gebied van invoerrechten. Leonardo Pavkovic, die sinds 1990 in New York woonde en van daaruit het label en managementbureau MoonJune runde, werd hiervan hopeloos en vestigde zich eind 2022 in Spanje (Toledo) met het oog op een vlottere en goedkopere logistieke afhandeling van zijn zaken. MoonJune Records werkt ook met digitale releases (tegen bodemprijzen) maar houdt er nog steeds aan eveneens cd’s uit te brengen (met telkens uiterst verzorgde vormgeving). Deze zijn vanaf nu aan normale prijzen beschikbaar. Hierbij drie recente nieuwigheden met als centrale figuur gitarist Markus Reuter.
Anchor And Burden – Kosmonautik Pilgrimage
Groepsnaam en hoes zorgen voor de nodige verwarring. Ambient psychedelica? Gothic metal? De kosmische klanken, de dodelijke drumbeats en beukende gitaareffecten sturen de luisteraar nog verder het onbekende in. Wie echter al eerder werk hoorde van gitaristen Markus Reuter en Alexander Paul Dowerk of toetsenist Bernhard Wöstheinrich en drummer/beatmaster Asaf Sirkis weet dat dit alvast geen kamermuziek zal worden.
De combinatie van twee heren op Touch Guitar S8, een toetsenist met een arsenaal aan materiaal gekoppeld aan electronics en een drummer die er gericht op los hakt, lijkt te leiden tot een ogenschijnlijk gedesoriënteerde tsunami van ontwrichtende (decibel)structuren. De vier lokken weliswaar graag paradoxen uit en zijn tevens uitgekiende provocateurs die grensgebieden van prog, rock en jazz met de nodige branie afschuimen. Het zijn vooral topmuzikanten in hun genre die gaan voor de uitdaging en nooit kiezen voor de meest directe weg tussen initieel idee en finale uitwerking. Titels als ‘Corridors Of Silent Screams’, ‘Cerebral Transfixations’ en ‘Shivering Walls’ kunnen alvast helpen als richtingaanwijzers. “Industrial horror” is eveneens een mogelijke omschrijving.
BANDCAMP
www.anchorandburden.com
Reuter Motzer Grohowski – Bleed
Het eerste explosief optreden van het trio Markus Reuter (Touch Guitar AU8), Tim Motzer (gitaren, electronics) en Kenny Grohowski (drums) had plaats in de befaamde ShapeShifter Lab (Brooklyn, NYC) op 18 augustus 2019 en werd uitgebracht onder de gepaste titel ‘Shapeshifters’.
Drie jaar later stond het trio opnieuw samen in de studio voor een vervolg. Slechts zes uur hadden ze nodig (plus enkele uren voor wat overdubbing met Rhodes, mellotron en Hammond B3) om tot het eindresultaat ‘Bleed’ te komen. Een improvisatiespektakel zoals alleen gevestigde waarden als deze drie dat kunnen.
Ze halen uit tegen hoge snelheid maar schakelen evenzeer terug op een getemperd ritme. Loops en riffs vullen elkaar aan met verpletterende drumbeats als verbindingsschakel. Absolute luistertip: het meer dan elf minuten durende ‘Sibylline’ waarbij ze klinken als een progversie van Miles Davis (periode ‘Bitches Brew’) inclusief een uitglijpassage waarin alles stilaan vervaagt. Furieus en bedwelmend (het Klaus Schulze-getinte ‘Externalities Of The Truest Universality’!). Denk gerust gloeiende postprogimpro uit een heliocentrisch multiversum. Ook hier wederom aangepast artwork (van Tim Motzer).
BANDCAMP
www.markusreuter.com
www.timmotzer.com
www.kennygrohowski.com
Stick Men – Tentacles
Nieuw werk van een paradepaardje uit de MoonJune stal. ‘Tentacles’ duurt slechts een half uur voor vijf nummers maar emblematische gitaristen Tony Levin en Markus Reuter weten weer samen met drummer Pat Mastelotto de Heilige Drie-eenheid van prog, jazz en rock op treffende wijze te evoceren.
Een gitaarplaat van vijftig tinten verankerd in een welbepaald spectrum maar tevens met veel bredere schakeringen dankzij perfect gedoseerde explosies en meer beheerste stukken. De strakke uitvoeringen bij de heftige stukken (de titeltrack) krijgen extra dieptegang door de genuanceerde parafraseringen elders (‘Company Of Ghosts’, ‘Danger In The Workplace’). Zeker voor fans van Robert Fripp.
© Georges Tonla Briquet