La nouvelle expérience / The new experience #1
Various
Eigen beheer / Crammed Discs / Yolk / Effendi Records
De titel ontleenden we bij het Jazzlab Orchestra. Deze verzameling van recente nieuwigheden omvat weliswaar niet meteen extreem baanbrekende releases maar het loont wel de moeite om er eens in te grasduinen.
Steve Boudreau – Cherished Possessions
Eigen beheer
Nadat hij een Covid-project van vijf solo-albums afrondde, vond deze Canadese pianist het hoog tijd om opnieuw in gezelschap een studio in te trekken. Hij nodigde contrabassist Adrian Vedady (Christine Jensen, Marc Copland) en drummer Jim Doxas (Dave Douglas, Steve Swallow) uit. Ze blikten alles in volgens de “old school” methode: in een enkele namiddag, in dezelfde ruimte en zonder reële voorbereiding. Van bij de eerste noten vallen twee elementen op: de heldere klank en een hecht samenspel. Zowel de eigen composities als de twee bewerkingen (‘Isobel’ van Bjork Gudmundsdottir en Wayne Shorters ‘Go’) baden hoofdzakelijk in een poëtische klanksfeer. Om het spannend te houden wordt al eens een latin accent toegevoegd of accentueren ze het swingelement net iets opvallender.
Efficiëntie gekoppeld aan een sterk gevoel voor melodie. Kortom, de school van Fred Hersch en Toots Thielemans.
https://steveboudreaumusic.com/home
Steven Brown – El Hombre Invisible
Crammed Discs
Zijn naam blijft natuurlijk voor eeuwig verbonden met Tuxedomoon maar net als de andere leden bouwde Steven Brown nadien een parallelle carrière op. Hij doet dat tegenwoordig vanuit Mexico, de verklaring waarom invloeden uit dat land doorsijpelen. Op ‘El Hombre Invisible’ out hij zich vooral als een crooner van het donkere type. Denk aan Nick Cave en Scott Walker die in een alternatieve jazzclub belanden in de late uurtjes na een nachtje stappen en filosoferend samen met Hal Willner ideeën uitwerken voor een nieuw thema-album rond Kurt Weill. Met gastrolletjes van Luc van Lieshout, Blaine Reininger en gitarist Julio Garcia die in ‘Faces’ de sound van Pat Metheny en Steve Hillage kristalliseert.
Live: 5 juni 2022 in de Botanique Brussel.
https://stevenbrowntuxedomoon.bandcamp.com/
Dandy Dandie – Hypnos & Morphee
Yolk
De toekomst voorspellen doe je best door deze zelf te ontwerpen volgens informaticus Alan Kay. Wat voorbij is herscheppen wordt net iets moeilijker tenzij je een tijdmachine hebt. Op ‘Hypnos & Morphee’ realiseren tenorsaxofonist Alban Darche, pianiste Nathalie Darche, trompettist Geoffroy Tamisier en vocaliste Chloé Cailleton beiden. Dit kwartet achter de naam Dandy Dandie biedt een semi-futuristische vorm van kamermuziek aan door elementen te ontlenen uit het rijke verleden van jazz en klassiek. In totaal elf etherische sfeerbeelden die voortdrijven op poëtische zang. De teksten zijn van onder meer Paul Verlaine, Charles Baudelaire en Edgar Alan Poe. Gepresenteerd in een heel kunstzinnige zwart-withoes. Ergens tussen de sfeer uit de reeks ‘Babylon Berlin’ en de boekenserie ‘Miss Peregrine’s Peculiar Children’ (Ransom Riggs).
Sussan Deyhim & Richard Horowitz
Desert Equations: Azax Attra
Crammed Discs
Volume 8 in de felbegeerde collectie Made To Measure. Deze keer muziek gecomponeerd en opgenomen in de periode 1981-1986 met etherische vocalen van de Iraanse Sussan Deyhim en New Yorker Richard Horowitz die bijpassende muziek en effecten levert via synthesizers allerhande maar ook met darbuka en ney (fluit). Trance en tribal zijn de opmerkelijkste kernbegrippen terwijl er tevens aanknopingspunten zijn met het werk van Laurie Anderson, Tuxedomoon, Ryuichi Sakamoto en Anna Homler. Zonder de directe links te vergeten met Perzische en Noord-Afrikaanse traditionele muziek. Extra inbreng is er van o.a. Steve Shehan, Drem Bruinsma en Barne Keel. Deze geremasterde heruitgave bevat drie onuitgegeven tracks uit 1992 en een zestien pagina’s tellend booklet met uiterst interessante achtergrondinfo. Indertijd baanbrekend en nog steeds actueel.
https://crammed-discs.bandcamp.com/
Jazzlab Orchestra - Loguslabusmuzikus
Effendi Records
Dit octet met uitvalsbasis Montréal houdt onloochenbaar van uitdagingen en verruimt de grenzen van standaard structuren. Even de aandacht laten afdwalen bij de beluistering is geen optie. De negen stukken (variërend in lengte van zes tot elf minuten) staan boordevol onverwachte intervallen en gelaagde passages geleverd door Auguste le Prez die als bassist opduikt onder de naam Alain Bédard. “Une aventure humaine avant tout” staat op de hoes vermeld. En inderdaad, elk nummer is opgedragen aan een of meerdere personen die een rol speelden bij het tot stand brengen van deze opname. Bijdragen kunnen variëren van drankvoorziening tot vriendschapsbanden onderhouden of het aanbieden van praktische oplossingen. Op de lijst van gastmuzikanten met wie ze reeds werkten, prijken namen als Donny McCaslin en Mark Feldman. Zeker voor liefhebbers van Maria Schneider en Rêve D’Eléphant Orchestra.
© Georges Tonla Briquet