Jazz & Beyond 2023
Various
Catalpas Records / SOOND / Just Listen Records
Drie nieuwe releases op het snijpunt van jazz, impro, klassiek, pop, rock en Arabische tradities.
Foto © Annie Boedt
Alpacas Collective – Big Words
Catalpas Records
Op zoek naar muziekjes die aanleunen bij wat Echoes Of Zoo en Black Flower zoal brengen? Dan is Alpacas Collective een gepaste keuze. Dit vijftienkoppig collectief rond componist/percussionist/producer Frederik Kühn grossiert in afrobeats, hindu grooves en ethio-jazz en durft al eens in te kleuren met sitar, ngoni of zelfs surfgitaar.
Politiek engagement is hen evenmin vreemd. Meer bekendheid zou verdiend zijn.
Claude Evence Janssens
Can It Be You That I Hear?
SOOND
De onderschatte componist en multi-instrumentalist Claude Evence Janssens houdt duidelijk van conceptalbums. Na ‘Flashes Of Light In A Slow Tear’ en ‘e-Jazz’ zorgt hij nu voor een muzikale omlijsting bij gedichten van William Ernest Henley, Thomas Hardy, Thomas Moore, Leigh Hunt, Walt Whitman, Christina Georgina Rossetti en Thomas Love Peacock.
Vocalist is Kris Belligh (die door overdubbing zowel alt-, tenor-, bariton- en baspartijen inzingt). Janssens zelf is te horen op alt- en basklarinet, flugelhorn en trompet. Verdere accentueringen komen van pianist Jean-Philippe Collard-Neven, contrabassist Adrien Tyberghien en de snaren van het strijkkwartet Amôn Quartet.
Een donkere gothic en Victoriaanse sfeer overheerst. Fans van Bertolt Brecht & Kurt Weill, Britse progfolk of Theo Bleckmann zullen dit zeker appreciëren.
https://www.claudejanssens.info/
Mohammad Motamedi & Rembrandt Trio
Intizar
Just Listen Records
Ontmoeting tussen de Iraanse vocalist Mohammad Motamedi en het trio van de Nederlandse pianist Rembrandt Frerichs (met Tony Overwater, Vinsent Planjer) samen met drie gastmuzikanten (violiste Myrthe Helder, celliste Maya Fridman, rietblazer Maarten Ornstein).
Het repertoire putten ze uit Iraanse en Perzische tradities en teksten (onder meer van klassieke dichters als Rumi en Hafez) die ze koppelden aan nieuwe arrangementen en eigen werk. De overwegend melancholische lamentzang vol verbuigingen (‘Kouze Gar’!) wordt extra in de verf gezet door het aangepaste instrumentarium.
Frerichs neemt afwisselend plaats achter verschillende modellen van piano (waaronder een 19e eeuwse Erard) en diverse orgels. Onmacht en verlangen werden zelden zo poëtisch verklankt als bij deze kruisbestuiving. Respect vooral ook voor de arrangementen van Tony Overwater en de manier waarop het hele gezelschap ook improviserend erin slaagt een homogeniteit te bewaren tussen de onderscheiden culturen en ritmepatronen.
https://www.justlistenrecords.com/
© Georges Tonla Briquet