It takes two to tango
Various
Eigen beheer / Da Vinci Jazz / Yolk
Tussen de recente nieuwigheden zat een aantal interessante duo-platen. Een kleine selectie in alfabetische volgorde.
Hillai Govreen/Nitsan Kolko – Allusions
Eigen beheer
Met het debuut van klarinettiste Hillai Govreen (Arturo O’Farill, Anat Cohen) en pianist Nitsan Kolko belanden we in filmische decors van uitgestrekte landschappen en woeste regio’s. Titels als ‘Sycamore Trees’, ‘The Cave’ en ‘Memories Of A Sea’ spreken boekdelen. Bij elkaar gesprokkelde mijmeringen die zich als een waaier ontvouwen, getekend door een impliciete zweem van nostalgie. De enige cover (Jerome Kern’s ‘Long Ago And Far Away’) past perfect in het geheel. Vooral helemaal in de geest van de huidige “new wave of piano” maar net iets meer.
https://hillaigovreennitsankolko.bandcamp.com/album/allusions
https://www.hillaigovreen.com/epk
Dusan Jevtovic / Vasil Hadzimanov
Eigen beheer
Gitarist Dusan Jevtovic (Tony Levin, Asaf Sirkis, Markus Reuter) en pianist-toetsenist Vasil Hadzimanov (David Binney, Antonio Sanchez, Nigel Kennedy) brachten in 2017 nog een trio-cd uit samen met drummer Asaf Sirkis. Een ver(r)rijkende ervaring voor de twee die uiteindelijk tot deze opname leidde. Gedurende drie kwartier rijgen ze hier onbevangen sfeerscheppingen met een “flou artistique” aan elkaar. Door de somtijds donkere ondertoon klinkt dit alles af en toe alsof het gaat om de soundtrack van een David Lynch-film (‘Searching For New’, ‘Gipsy’). Een paar keer borrelen lichte proginvloeden naar boven, een genre waarin beiden uiterst actief zijn. Toch overheerst een grote poëtische kracht in deze esthetische zoektocht van twee muzikanten die het roer haast radicaal omgooien in vergelijking met hun ander werk. Hoogtepunten zijn ‘Mente Pura’ en ‘Third Second Step’, omhuld in een dichterlijke meditatieve cocon.
Knappe ommezwaai van twee rasmuzikanten.
www.dusanjevtovic.com
www.vhband.com
Daniele Labelli & Alessandro Turchet
Bordo Fiume
Da Vinci Jazz
‘Bordo Fiume’ van pianist Daniele Labelli en contrabassist Alessandro Turchet past perfect bij een poëziebundel. Het basisidee was om de emotionele zeggingskracht van Kenny Wheeler en John Taylor hun muziek uit te diepen en er een eigen interpretatie aan te geven. Beide Italianen bespelen hiervoor uiterst omzichtig hun instrument. Verstilling is duidelijk de rode draad, net als de toepassing van een serene bewegingsgrammatica. Solopassages worden zo goed als helemaal vermeden. Het vederlichte toucher van Labelli en de fluwelen aanraking van de bassnaren door Turchet resulteren in een meditatief universum. Kamermuziek in de schemerzone tussen klassiek en jazz met een speelse accolade (‘Italian Morn’) en bijpassende impressionistische hoesfoto.
https://davinci-edition.com/product/c00446/
NoSax NoClar – Rëd Sisters
Yolk
Daar waar ze voor hun debuut ‘Kahmsïn’ eerder inspiratie haalden bij de Keltische muziek en Balkantradities, draait alles op Rëd Sisters’ meer rond Armeense roots en repetitieve clusters. Bastien Weeger (klarinet, saxofoons) en Julien Stella (klarinetten) combineren typische dansritmen en -melodieën uit de Oost-Europese regio’s met eerder abstracte structuren. Soms dartel en ludiek, dan weer getekend door meer experimentele kantjes. Zonder ingrijpende omwentelingen maar wel steeds buiten standaard formats.
Zeker voor fans van het duo Emile Parisien-Vincent Peirani.
www.yolkrecords.com
https://yolkrecords.bandcamp.com/album/nosax-noclar-r-d-sisters
© Georges Tonla Briquet