Hip Holland Hip : Modern Jazz in The Netherlands 1950-1970
Various
Sdban
Na de boeiende compilaties 'Let's Get Swinging: Modern Jazz in Belgium 1950-1970' en 'Utopic Cities', waarin de progressieve jazz in België tussen 1968 en 1979 de revue passeerde, richt het label Sdban zich nu op de hoogtepunten van de Nederlandse jazz in de jaren 50 tot en met 70.
Het album opent met een thema van Herbie Mann, dat hij speelt met het trio van de gebroeders Jacobs. “Amsterdam Blues" is een merkwaardige titel, toegeschreven aan trompettist Cees Slam, maar iedereen zal er meer dan een invloed uit de Amerikaanse catalogus in herkennen... De uitstekende altsaxofonist Leo Meijer speelt in de traditie van Phil Woods het nummer "So Why", nog zo'n duidelijke verwijzing.
We zijn terug bij de gebroeders Jacobs, Pim op piano en Ruud op tenorsax, hoewel we hem vooral kennen als de bassist die Johnny Griffin, Dexter Gordon, Hank Mobley en zoveel andere Amerikanen begeleidde die Europa bezochten. Ook hier is een Amerikaanse invloed, en een knipoog ernaar in de titels, zoals 'Two Brothers'.
Naast nummers geïnspireerd door de Amerikaanse wave zijn er thema's als Wes Montgomery's 'Four on Six', John Coltrane's 'Blues Minor', Nat Adderley's 'Work Song' en Bobby Tucker's 'Comin'home Baby', met de zeer origineel uit de hoek komende Han Bennink.
Zoals gewoonlijk heeft het label veel zorg besteed aan de verpakking, inclusief de covers van alle albums die aan bod komen en een bijzonder verhelderende tekst van Lander Lenaerts. Voor de nostalgici natuurlijk, maar ook voor iedereen die zich wil onderdompelen in de bruisende sfeer die ontstond door de komst van Amerikaanse boppers naar het Oude Continent.
© Jean-Pierre Goffin (vrije vertaling: Jos Demol)
Een samenwerking JazzMania / Jazz’halo