Eindejaarstelex 2023
Various
el NEGOCITO Records/b.records/Pavane Records/ECM/NXN/ Whirlwind Recordings/Magriff/Label Bleu
Een compilatie van recente en wat minder recente releases uit 2023 met telkens verschillende cognitieve accenten. Voor wie eens buiten de eigen cocon wil treden.
Foto © Jazz'halo
Aligaga – Music Might Help
el NEGOCITO Records
Wie de vorige cd’s niet kent, zet zich best schrap. De inhoud van ‘Music Might Help’ is even verwarrend als de hoes. Dit internationaal kwintet uit Brussel verkiest duidelijk barokke wendingen en vertekende perspectieven boven een klare lijn.
Hun ogenschijnlijke chaos is nochtans wel degelijk gestructureerd. Ergens tussen X-Legged Sally en Devo getekend door een portie John Zorn. Inclusief een heus “sprookje” in parlando-stijl ingelast tussen de instrumentale stukken (weliswaar enkel op cd). Een caleidoscopisch luisterspel el NEGOCITO Records waardig uitgevoerd door Federco Corsini, Leonard Steigerwald, Joos Vandueren, Jon Sensmeier, Daniel Jonkers en Taejung Kim samen met enkele gastmuzikanten en -vertellers.
Cortex – Live At Le Périscope
b.records
Le Périscope in Lyon is wat men noemt een instelling. Niet eender wie staat hier op het podium.
Op 7 december 2022 waren dat Thomas Johansson (trompet, composities), Kristoffer Berre Alberts (saxofoon), Ola Høyer (contrabas) en Dag Erik Knedal Andersen (drums) oftewel Cortex, makers van ‘Avant-Garde Party Music’ (2017).
Opvallend hoe Andersen in de openingstrack enkel met borsteltjes op ingehouden repetitief tempo weergalm weet te bieden aan de twee uitfreakende blazers, Alberts in Albert Ayler modus en Johansson die zelf graag Don Cherry citeert als groot voorbeeld. Vuurwerk!
https://www.b-records.fr/
https://www.periscope-lyon.com/en/
Patrick Delterne/Ivan Paduart – Inner Travels
Pavane Records
Gitarist Patrick Delterne en pianist Ivan Paduart vergasten de luisteraar van bij de eerste track (‘Thalys’) op een rit doorheen een impressionistisch decor.
Het tempo schommelt vervolgens tussen vluchtige fusion, gekartelde blues, vlotte jazzrock en melodieuze omkaderingen. Het vervolg op hun twee duo-albums nu in grotere bezetting door de medewerking van bevriende gastmuzikanten als Philippe Aerts, Michel Seba en zangeres Sinne Eeg.
Vertrouwde kwaliteit van deze twee veteranen.
Jaume De Viala – Calidoscopi Embruixat
Eigen beheer
Voor zijn tweede album ging gitarist Jaume De Viala (opnieuw) neuzen in zijn persoonlijk archief, meer bepaald nummers die hij schreef eind jaren zeventig om die vervolgens een hedendaagse twist te geven.
Co-producer was gitarist Dusan Jevtovic terwijl Asaf Sirkis achter het drumstel zat. Een sterke Moonjune Records binding dus. Verder nog bassist Carles Benavent (Paco de Lucía, Chick Corea). Dit mondt uit in een verstrengeling van flamenco, prog en rockfusion. Zelf omschrijft De Viala het als ethno-fusion.
De kristalheldere klank (in het bijzonder van De Viala zijn Gibson Les Paul Custom Goldtop) en een continu wisselende dynamiek verheffen het boven de gemiddelde productie in het genre. Commerciële zet is de bonustrack, pure slowfusion à la Genesis in de beginperiode.
Ook voor fans van Nguyên Lê en Dewa Budjana.
The Gurdjieff Ensemble & Levon Eskenian
Zartir
ECM
Een oproep tot verdraagzaamheid en respect aan de hand van muziek gecomponeerd door Georges I. Gurdjieff (1877-1949) en teksten van Armeense poëten uit het verleden. De arrangementen zijn van artistiek directeur Levon Eskenian.
Naast het Gurdjieff Ensemble horen we tevens het National Chamber Choir Of Armenia. Het instrumentarium omvat onder meer santur, duduk, kanon, oud, tombak en kamancha. Een mystieke luisterervaring zoals dat heet met verwijzingen richting de Sufi-tradities.
Van hier naar het werk van jazzpianist Tigran Hamasyan is de volgende logische stap. Ideaal om nog eens terug te grijpen naar Keith Jarrett zijn ‘Sacred Hymns-G.I.Gurdjieff’.
Mr Mibbler – Falling Ladder
NXN
De Noorse Pink Floyd maar met een eigen sound. Twee nummers gespreid over iets meer dan een half uur waarin het kwintet zich laaft aan seventies soundtracks en prog(rock) omhuld in een cocon met mythische en epische dimensies.
De hoestekst voor het achtergrondverhaal van deze cd is geïnspireerd op sonnetten van Shakespeare!
Teri Parker – Shaping The Invisible
Eigen beheer
Voor haar tweede album werkte de Canadese pianiste Teri Parker rond het thema “Music is just sound particles in the air, but it doesn’t exist until you make it exist”.
De eigen composities vulde ze aan met covers van ‘Segment’ (Charlie Parker) en ‘Retrograde’ (James Blake). Het zegt een en ander over het brede draagvlak van haar actieterrein. Ze maakt bovendien deel uit van de Radiohead tribute groep Idioteque, was “artist in residence” in het Banff Centre en ging in de leer bij Fred Hersch en Enrico Pieranunzi.
Op ‘Shaping The Invisible’ synthetiseert ze alle inspiratiebronnen en ervaringen tot een ingenieuze mix van bop, swing en blues gelardeerd met de nodige zin voor experiment en een knipoog naar New Orleans. Sterke interventies van trompettist Andrew McAnsch en saxofonist Luis Deniz terwijl we achter het drumstel de vertrouwde Ernesto Cervini (Turboprop, Joel Frahm, TuneTown, Myriad3) horen.
Te ontdekken.
https://www.teriparkermusic.com/
Ping O.D. -The Vacuum
Whirlwind Recordings
Op het debuut van zijn sextet synthetiseert gitarist Roeland Celis zijn fascinatie betreffende fysica en astronomie samen met de liefde voor het hardere rockgeweld.
Muzikaal gaat het van een Renaissance miniatuurtje tot progmetal en talrijke omleidingen. Op die manier ontstaan er parallelle dimensies. Ankerpunten zijn daarbij zowel contrapunt als escalerende improvisatie. Celis in de rol van “schakeltechnicus” die stilistische normen naar hartenlust door elkaar haspelt.
Zappa zou fan zijn.
Rifflet & Gordiani – Dooble
Magriff
Sylvain Rifflet (saxofoon, klarinet, fx) en Philippe Gordiani (electronics) trokken tweemaal de studio in (2019, 2022) en lieten hun improvisaties bijna een jaar later mixen door Gilles Olivesi (Giovanni Mirabassi, Louis Sclavis, Daniel Humair).
Van TikTok spielereien via Kraftwerk, Tangerine Dream en Telex tot Giorgio Moroder naar de dansvloer en terug. Allemaal met de nodige effecten, futuristisch minimalistische passages en zelfs twee “songs” waarvoor Rifflet de teksten schreef en die ingezongen werden door Bettina Kee a.k.a. Ornette. Thomas de Pourquery kreeg een gastrol.
Voor wie ook dergelijke uitstappen van Mark Guiliana apprecieerde.
https://www.sylvainrifflet.com/
Henri Texier – An Indian’s Life
Label Bleu
De Franse doyen van de contrabas (opnieuw) op de bres voor de Noord-Amerikaanse Indianen met als intro drums die aanleunen bij de jungleritmen van Duke Ellington en een blazerssectie die de urgente boodschap kracht bijzet (‘Apache Woman’).
Het hoogtepunt is de expliciete titel ‘Black Indians’, een schrijnende blues voortschrijdend als een protestmars in slow motion. Verder ontwaren we nog de Mingus-touch en de bloedstollende interventies van trompettist Carlo Nardozza (!) al dan niet in een bitsige strijd gewikkeld met gitarist Manu Codja. Andere opvallende bijdragen zijn deze van saxofonisten en klarinettisten Sébastien Texier en Sylvain Rifflet in het wespennest van ‘Hopi Hippie’.
Respect!
http://nepantla.net/e_texier.html
© Georges Tonla Briquet