ECM special (lente 2025)

Various
ECM
Drie nieuwigheden waarvan twee helemaal in de sfeer van het label (Jon Balke, Nicolas Masson) en een van de iconische drummer Billy Hart.
Jon Balke – Skrifum
Met piano en “spektrafon” creëert Jon Balke een flow van ambient getinte taferelen ingekleurd met een zekere mystificatie.
Door sporadisch onderliggende verschuivingen helt de sfeer al eens over naar “the dark side”. Bij de wat meer ritmische delen ontwikkelt de muziek zich tot een symbiose van kamermuziek en jazz. Een volgend hoofdstuk in de relatie acoustics-electronics door het manipuleren van de pianoklanken via de “spektrafon”, een technisch hulpmiddel dat Balke mee hielp ontwikkelen.
De jonge generatie die jazz momenteel een heel andere invulling geeft, kan hier de nodige inspiratie op doen.
Nicolas Masson – Renaissance
Na het succes van ‘Travelers’ (ECM, 2018) kon een vervolg niet uitblijven.
De Zwitserse sopraan- en tenorsaxofonist Nicolas Masson trok dan ook de studio in met wederom dezelfde medemuzikanten. Samen met pianist Colin Vallon, contrabassist Patrice Moret en drummer Lionel Friedli meandert hij door tien nieuwe composities getekend door een combinatie van fluwelen golvende melodielijnen meestal gebaseerd op eigen wetten der traagheid.
Stilte en ruimte zijn daarbij duidelijk noodzakelijke basiselementen zoals in de enige pure improvisatiepassage (‘Tumbleweeds’). Een paar keer wijken ze af van deze sluimerende aanpak en kleuren ze buiten de lijntjes door complexere uitwisselingen.
Billy Hart Quartet – Just
De inmiddels vierentachtigjarige drummer Billy Hart blijft energiek doorgaan.
Recent was hij te horen met Drew Gress op de nieuwe cd van Robin Verheyen (‘Liftoff’). In december 2021 zat hij nog in de New Yorkse Sound On Sound studio in gezelschap van tenorsaxofonist Mark Turner, pianist Ethan Iverson en contrabassist Ben Street. Een heuse ‘Showdown’ van grote namen uit de hedendaagse jazz zoals de titel van de openingstrack luidt.
Wat misleidend want ze zetten het album in met een sluimerende ballad. Turner zorgt weliswaar als eerste voor wat animo met saxofoonriedels maar het is pas vanaf het daaropvolgende ‘Layla Joy’ dat ze stapvoets gaan experimenteren en zoeken naar potentiële afwijkingen. Met ‘Aviation’ halen ze het bordje “actie” boven. Swing en bop zoals zij dat kunnen.
Dat ze reeds zowat twintig jaar samen musiceren, zij het met de nodige tussenpauzes voor hun persoonlijke projecten, is daar niet vreemd aan. ‘Just’, ‘Naaj’ en ‘Top Of The Middle’ zijn nog enkele van de dynamische topmomenten. ‘South Hampton’ is een blues-passage terwijl ‘Billy’s Waltz’ inderdaad een walsje is maar met de nodige weerhaakjes.
Deze mix van krachtdadige wendingen maakt van ‘Just’ een sterke release.
© Georges Tonla Briquet