Driemaal piano solo
Various
Antarctica Records / Eigen beheer / GO’
Het nieuwe werk van Joep Beving, Nils Frahm en Wim Mertens krijgt volop aandacht. In de marge van deze stroming verschenen nog heel wat andere albums waarin identieke parallellen opduiken. Hierbij drie alternatieve tips.
Johan Hoogewijs – Colouring The Keys
Antarctica Records
De titel verwijst naar persoonlijke gevoelens die Hoogewjs inspireerden en die hij vervolgens uitte via zijn muziek. In achttien snapshots creëert de pianist een welbepaalde sfeer bij sterk uiteenlopende titels als ‘West Coast’, ‘Jewish Tales’, ‘Present and Past’ en ‘Easy Going’. Deze vormen rechtstreekse aanknopingspunten voor de componist waarvan hij enkele nader toelicht in de hoestekst.
Rode draad is de ingetogen en poëtische toon die balanceert tussen lichte kamermuziek en (geïmproviseerde) neo pianojazz. Extreme tempowissels zijn uit den boze. Alles vloeit rimpelloos in elkaar over. Toch zitten overal kleine details in verwerkt die de aandacht opeisen. Meteen heel wat opener en vrijer dan zijn soundtracks (‘Witse’, ‘Heterdaad’) die moeten beantwoorden aan opgelegde beperkingen.
Aya Braem liet zich op haar beurt beïnvloeden door de muziek om tekeningen te maken die terug te vinden zijn in het bijgevoegde cd-boekje. Abstract impressionisme is de meest voor de hand liggende definitie van de stijl. Of hoe de achtentachtig zwart-wit stippen van de pianotoetsen een heel kleurrijke wereld tevoorschijn kunnen toveren.
www.johanhoogewijs.com
www.ayabraem.be
Noam Lemish – Erlebnisse
Eigen beheer
‘Erlebnisse’ staat synoniem voor zestien improvisaties (genummerd van 1 tot 16) achter een (prepared) piano uitgevoerd door de Israëlische pianist Noam Lemisch (George Marsh, Sheila Jordan, Dayna Stephens) met huidige uitvalsbasis Toronto.
De man hecht heel veel belang aan stilte en open ruimte zodat het dikwijls spannend afwachten is op zijn volgende inval. Deze kan heel donker en dreigend zijn maar tevens een directe link bevatten naar Oost-Europese (Joodse) tradities. Het is Lemish zijn manier om uiteenlopende culturen te laten versmelten en meteen een kijk te gunnen in de diverse inspiratiebronnen waarmee hij zijn werk lardeert.
Spontaniteit was het motto bij de opname. Het gaat hier dan ook allemaal om “first takes”. Vijftig pianotinten in net geen uur. Ga vooral eens op zoek naar zijn vorig werk (via Bandcamp bijvoorbeeld).
Julian Svejgaard – Lys I Jordens Skygge
GO’
De Deense pianist Julian Svejgaard comprimeert in twaalf hoofdstukken zijn visie op licht en schaduw en aansluitend dag en nacht. Zijn handelskenmerk hierbij: tintelende en gevleugelde uithalen ingekleurd met zowel een klassiek tintje als speelse folktaferelen. De warme ondertoon is een andere karakteristieke eigenschap van zijn stijl evenals het inventief gebruik van de pedalen. Af en toe klinkt het of hij een meer popgetinte melodie gaat inzetten maar dat wordt het dan weer net niet. Daarnaast flirt hij nog met een walsstructuur, ragtime en is er een knipoog naar Bonnie Prince Billy. Intrigerend van de eerste ochtendschemering tot de laatste zonnestralen.
https://juliansvejgaard.bandcamp.com/album/lys-i-jordens-skygge
© Georges Tonla Briquet - foto piano © ferdinand dupuis-panther