Disruption
Various
Gustaff Records / Eigen beheer / Lovetown Records / Auand
Ambient, bruitages en jazzfunk à gogo op deze recente releases. De titel van deze compilatie komt uit de cd van Michelangelo Scandroglio.
Foto © Niek Verlaan
Gonçalo Almeida & Rutger Zuydervelt
Eventual
Gustaff Records
Aanvankelijk werden contrabassist Gonçalo Almeida (Spinifex, Rotterdam Kinematic Ensemble) en electronics wizard Rutger Zuydervelt (Machinefabriek, Hydra Ensemble) door Lex Reitsma gecontacteerd om een soundtrack te componeren voor een documentaire van hem.
Na de nodige situaties van “trial and error’ besloot het duo nadien om hun samenwerking verder te zetten. Samen schuimen ze op ‘Eventual’ de grenzen af van parallelle dimensies. Een ononderbroken kosmische trip van net iets meer dan een half uur waarbij Zuydervelt vooral ging knutselen met de improvisaties van de bassist en van zichzelf.
Jos Smolders zorgde via een uitgekiende mastering zodat een vlekkeloze flow gehanteerd blijft over heel de lijn. Absolute aanrader voor fans van vidnaObmana (waarvan een hele reeks oude opnamen opnieuw uitgebracht werden met uiterst verzorgde remastering en verpakking).
Last Ark Out – Lift
Eigen beheer
Het Canadese kwintet Last Ark Out kreeg in 2020 een uitnodiging voor een residentie in het befaamde Banff Centre for the Arts. En toen kwam Covid. Zoals zovelen in die periode ging het vijftal dan maar digitaal aan de slag en verzamelde zo een reeks bijdragen bij elkaar van gelijkgestemden die hun impressies doorstuurden via internet. Onder hen Larnell Lewis (Snarky Puppy) en rietblazer Hailey Niswanger (Esperanza Spalding).
Het eindresultaat klinkt zeer verscheiden met als rode draad de funk fusion van Herbie Hancock uit de jaren zeventig en het album ‘Thrust’ voorop (de hoes alleen al). In ‘Libra’ ontwaren we een sterke knipoog naar de scene rond West Coast Get Down met Kamasi Washington en Miles Mosley.
Te situeren tussen STUFF., VAAGUE, John Ghost en Anton Eger.
Disaster Pony - Disaster Pony
Lovetown Records
Disaster Pony is synoniem voor een driftige mengvorm van jazz, funk, dub, Arabische ritmepatronen en EDM onder leiding van de Canadese saxofonist en toetsenist Gordon. Met een uitgebreid gezelschap organiseerde hij gedurende twee weken opnamesessies en bewerkte dit materiaal als een heuse collage-artiest de cut-up techniek van auteur William S. Burroughs waardig.
Best te omschrijven als een onstuimig patchwork van The Lounge Lizards, VAAGUE (Antoine Pierre) en een instrumentale versie van Devo. Dit alles opgepept met electronics en bruitages allerhande mede dankzij de inbreng van sounddesigner Acote. Inclusief bijdragen met viool (Eugene Draw) en cello (Liza McLellan).
Gepresenteerd als uitvouwbare digipack met aangepast beeldmateriaal rechtstreeks verwijzend naar sciencefiction B-films uit de jaren vijftig. In het verlengde hiervan is er de knotsgekke clip bij ‘Dead Neon & The Noon Sun’.
https://linktr.ee/disasterpony
https://gordonhyland.com/
Michelangelo Scandroglio – Gently Broken
Auand
Improvisatie op de scheidingslijn tussen electronics en acoustics door de Italiaanse (contra)bassist Michelangelo Scandroglio. In gezelschap van gitarist Luca Zennaro, toetsenist Rupert Cox en drummer Luiz Vinoza (die tevens de electronics voor zijn rekening neemt) samen met zes gastmuzikanten organiseert hij een trip door een mijnenveld van beats, drumcapriolen, synthesizergolven en hoekige arabesken allerlei.
Op haast microscopische wijze levert elkeen uiteenlopende bijdragen met affiniteiten variërend van space-’n-drum tot heuse jazz. Tussen STUFF. en VAAGUE met een uitstap richting soulvolle FM r&b (‘The Princess Of Breaking Shadows’). In ‘Danubio’ creëren ze dan weer een filmisch underground decor. Elk nummer zit zo boordevol accolades en weerhaakjes met een ultrakorte big bang als afsluiter (‘Joined Forces In Extended Spirits’).
Live op 25 mei tijdens het Brussels Jazz Weekend!
BANDCAMP
https://www.michelangeloscandroglio.com/
© Georges Tonla Briquet