Discus special: The Truth Is Not The Enemy
Various
Discus Music
De passende titel voor deze woelige tijden komt van Sentient Beings wiens album hieronder besproken wordt. Een nieuwe ontdekkingsreis door de catalogus van het Britse label dat met elke release de grenzen van improvisatie verlegt.
Das Rad – Funfair
Op hun vijfde cd onder de naam Das Rad grossieren Nick Robinson (gitaar, mellotron), Martin Archer (toetsen, houtblazers), Peter Rophone (stem, akoestische gitaar), Jon Short (bas) en Steve Dinsdale (drums, synthesizer) in lange progverwante improvisaties, live opgenomen in de studio maar nadien herwerkt met aangepaste arrangementen en orkestraties.
Het klinkt als een ontmoeting tussen Syd Barrett en Miles Davis ten tijde van ‘Bitches Brew’. Alleen al de openingstrack, een medley van een half uur, is de trip waard. Een postrock soundtrack voor de Apocalyps. Met prachtige bijpassende hoesfoto’s.
Laura Jurd & Paul Dunmall – Fanfares & Freedom
De Britse trompettiste Laura Jurd kreeg een compositieopdracht voor een nonet samengesteld uit een improvisatiekwartet van saxofoon, piano, contrabas en drums gekoppeld aan een blazersensemble van twee trompetten, twee trombones en een tuba. Na de première tijdens het Cheltenham Jazz Festival volgde deze concertopname in The Vortex.
Van bij de aanvang lijkt alles verschillende kanten uit te gaan maar de samenhang tussen partituur en improvisatie blijft gehandhaafd. Een complexe cyclus van vrije ontladingen en compact samenhangende clusters uitgevoerd door “gamechangers” die zowel solo actief zijn als in duo of andere combinaties.
In het verlengde hiervan is er ook ‘Red Hot Ice’ van Paul Dunmall.
Keir Cooper + Eleanor Westbrook – Star Quality
Multidisciplinair kunstenaar en gitarist Keir Cooper leidt de luisteraar samen met sopraan Eleanor Westbrook door een labyrint van electro-acoustics.
De twee goochelen met zowel vocale als instrumentale experimenten. Zelf omschrijven ze het als speculaties voor stem en gitaar. Een “cosmic art opera” als het ware waarbij ze “novelty” tegenover “oddity” plaatsen. Bovenal is dit een aaneenschakeling van sluimerende atmosferen die reiken van melancholisch tot hallucinant en surrealistisch.
De uitvouwbare digipack bevat heel wat achtergrondinformatie over het opnameproces. Voor fans van Lynn Cassiers, Fred Frith, Anna Meredith en Robert Ames.
http://www.keircooper.uk/
https://eleanorwestbrook.com/
BANDCAMP
The Occasional Quintet – Recording Rites
Geschikte groepsnaam en cd-titel voor een kwintet van veteranen dat af en toe optreedt dankzij een handvol organisators dat niet steeds op zoek is naar de laatste hype. Verwacht echter geen klassieke swing of bop.
Dit is experimentele ambient improvisatie van het gevaarlijke type met enkele anarchistische uitspattingen. Net iets meer dan een uur, zonder de minste voorbereiding, hadden Sam Richards (piano), Ric White (tenorsaxofoon, EWI, electronics), Eliza Jacobs (elektrische cello), Roger Hall (contrabas, gong, percussie) en Steve Day (drums, percussie) nodig om zes “rites” in te blikken die in lengte variëren van negen tot achttien minuten met een uitzondering van drie minuten. Respect!
Sentient Beings – Truth Is Not The Enemy
Gedurende tweemaal een half uur bundelen altsaxofonist John O’Gallagher, violist Faith Brackenbury, bassist John Pope en drummer Tony Bianco de krachten om al improviserend hun visie uit te bouwen.
Opgenomen in de Londense club The Vortex na een mini tournee van een week. De heren waren duidelijk gerodeerd. Duizelingwekkende excessen en extreme uithalen à gogo. Verwijzend naar de hoesfoto omschrijven ze het zelf als een fikse trektocht door berg en dal van de improwereld.
Een concertopname verankerd in de traditie van Albert Ayler. Ook voor fans van Jon Irabagons ‘Foxy’.
© Georges Tonla Briquet