10 x very well & good – #1
Tien recente releases die de jazzgeschiedenis niet zullen wijzigen maar wel kwalitatief luisterplezier bieden. Om de titel van Richard Whiteman zijn nieuwste cd te citeren, ‘Very Well & Good’.
Hier deel 1.
Tien recente releases die de jazzgeschiedenis niet zullen wijzigen maar wel kwalitatief luisterplezier bieden. Om de titel van Richard Whiteman zijn nieuwste cd te citeren, ‘Very Well & Good’.
Hier deel 1.
Tien recente releases die de jazzgeschiedenis niet zullen wijzigen maar wel kwalitatief luisterplezier bieden. Om de titel van Richard Whiteman zijn nieuwste cd te citeren, ‘Very Well & Good’.
Hier deel 2.
Geen best of van 2021 maar een selectie uit de talrijke releases van de laatste maanden die onder de radar bleven, netjes geplaatst in alfabetische volgorde. Hierbij deel 1.
Geen best of van 2021 maar een selectie uit de talrijke releases van de laatste maanden die onder de radar bleven, netjes geplaatst in alfabetische volgorde. Hierbij deel 2.
Hoe sterk is de eenzame muzikant? Twee bassisten en een pianist geven hun antwoord.
CC JOP Christoph Cech Jazz Orchestra Project / Fabian Supancic Organ Trio / SWANtje
Will Swindler’s Elevenet - Space Bugs / Rodney Whitaker - Oasis, The music of Gregg Hill / Hal Galper feat. John Scofield/Wayne Dockery/Adam Nussbaum – Ivory Forest Redux
Vier duo’s met elk een totaal eigen aanpak en klankbenadering.
Foto © Jazz'halo
Wie regelmatig het toonaangevende Jazz Magazine leest, weet dat er bij onze zuiderburen heel wat gebeurt in het jazzmilieu. Helaas blijft de erkenning te dikwijls beperkt tot eigen land en is de Schengenzone ook op dat gebied meer theorie dan praktijk. Een greep uit het recente aanbod.
Drie nieuwe releases van het Belgische improvisatiehuis bij uitstek. De “modus operandi” is nog steeds de communicatie tussen muzikanten, label en publiek.
Vier nieuwe releases van het Belgische label dat grossiert in improvisatie. Het principe is ondertussen wel bekend. De monochrome hoezen vermelden langs de buitenkant enkel de hoogstnoodzakelijke gegevens. Op de binnenkant echter vind je heel wat achtergrondinformatie steeds gepend door jazzspecialist ter zake Guy Peters. Een nuttige handleiding voor wie niet vertrouwd is met de protagonisten. Anderen duiken zonder aarzelen met volle goesting in deze onderwerelden vol verrassende wendingen en intrigerende verhaallijnen.
En 2014, à travers une interview (lire ici) réalisée lors du festival Jazz Brugge, György Wallner, l'un des membres du Budapest Music Center, avait expliqué la genèse de la maison de production hongroise et sa politique culturelle. Le dernier Belgian Jazz Meeting a été l'occasion, pour lui, de présenter cinq des dernières productions du label: une opportunité pour revenir sur ce qui fait l'identité de BMC.
Le label hongrois fait preuve d'un réel souci d'éclectisme. S'il vise à défendre les musiciens hongrois et ce qui fait leur spécificité (par exemple, le recours au cymbalum), le label accueille volontiers des musiciens d'autres pays. Au niveau des différents courants musicaux, il a aussi pour objectif d'abolir les frontières comme le montrent les cinq albums présentés ici.
Ce qui contribue aussi à la personnalité du label, c'est sa vraie identité graphique: toutes les pochettes sont confiée au graphiste Lázló Huszár, à l'inspiration volontiers onirique. Autre caractéristique: la présence d'un livret détaillant le projet musical, avec photos des musiciens.
‘The Next Generation’ van Black Lives was een van de meest spraakmakende releases in 2022. Een gezelschap van vijfentwintig muzikanten en vocalisten uit diverse landen bracht op initiatief van labeleigenaar Stefany Calembert en bassist Reggie Washington een boodschap voor meer rechtvaardigheid en gelijkheid. Er volgde zelfs een internationale tournee. ‘People Of Earth’ is de voortzetting met een even expliciete inhoud.
« Black Lives – From Generation To Generation » is een waar muzikale mozaïek die ons laat kennis maken met vijfentwintig artiesten uit Amerika, Afrika en de Caraïben.
De Canadese promomachines zijn heel wat kleinschaliger dan deze van hun zuiderburen maar aan talent en originaliteit ontbreekt het ginder niet. Een kleine “tour d’horizon” in alfabetische volgorde van recente releases waarbij een aantal namen ondertussen hopelijk al wat vertrouwd in de oren klinken.
De heruitgaven van Candid vormen een bron van onuitputtelijke (her)ontdekkingen.
Un peu plus de soixante ans, en 1960 exactement, que Archie Bleyer fondait le label Candid – dix ans après avoir créé Cadence Records qui publiait les Everly Brothers ou Andy Williams entre autres. Dès ses débuts le label impose son image avec des albums qui se révéleront historiques : « We Insist ! » de Max Roach est le premier album de jazz du label (le tout premier étant un album blues d’Otis Spann), directement suivi par « Charles Mingus Presents ».
Jazz at Berlin Philharmonic #12 et #13 & Duke Ellington at Berlin Philharmonic 1969/1973
Damien Kingston Quartet / Damien Kingston Trio
Foto © Damien Kingston
Tussen de groepen die obsessief old school jazz blijven omarmen en de vrijbuiters van de new wave of jazz positioneren zich heel wat anderen die van beide walletjes snoepen. Ze enten hun composities op classic jazz structuren maar voegen er eigen hedendaagse elementen aan toe. Niet meteen de hipste vogels maar ze behalen moeiteloos de ISO-norm van kwaliteitsjazz met een modern tintje.
Drie nieuwe releases bij ECM waarbij alles draait rond stilte en traagheid. Meteen evenveel verschillende invalshoeken.
Voici deux albums du Budapest Music Center qui mettent en valeur un instrument traditionnel hongrois, le cymbalum, surnommé parfois le "piano tzigane": une cithare sur table dont les cordes sont frappées à l'aide de mailloches et non pincées comme c'est le cas de la cithare sur cadre (rappelez-vous le légendaire Anton Karas, auteur de la musique du film Le Troisième Homme).
Vincent Bourgeyx fait partie de cette génération de pianistes français, de Franck Amsallem à Baptiste Trotignon, de Jacky Terrasson à Laurent Coq, qui sont très doués techniquement et qui tirent profit d'enrichissantes expériences américaines.
Trio 3: A. Cyrille - R. Workman - O. Lake: Visiting Texture
Eskelin-Weber-Griener: Sensations of tune
Vinyl, cd, cassette of digitaal? Elke geluidsdrager heeft voor- en tegenstanders. De hype speelt hier eveneens een bepalende factor bij releases. Maar hoeveel muziekfans hebben nog een deftige cassettedeck om maar een factor aan te halen. Professionele websites in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten voorspellen ondertussen al een tijdje de volledige heropbloei van de cd terwijl de verkoop van vinyl voorlopig in stijgende lijn gaat. En de digitale luisterweg? Die varieert van een gsm tot super gesofistikeerde aansluiting van pc op hifi-installatie.
Zes recente releases van het Engelse label opgericht in 1994 door muzikanten Martin Archer en Mick Beck. Hun leuze “New creative music by living, creative musicians”.
De passende titel voor deze woelige tijden komt van Sentient Beings wiens album hieronder besproken wordt. Een nieuwe ontdekkingsreis door de catalogus van het Britse label dat met elke release de grenzen van improvisatie verlegt.
Ambient, bruitages en jazzfunk à gogo op deze recente releases. De titel van deze compilatie komt uit de cd van Michelangelo Scandroglio.
Foto © Niek Verlaan
De Belgische jazz en alle verbuigingen en afgeleiden hiervan floreren. Het aanbod was nog nooit zo groot en vooral zo verscheiden. Een greep uit de recente releases. Voldoende keuze en kwaliteit voor een volwaardige plaats op de affiche van elke zaal en elk festival waar jazz een elastisch begrip is.
De Belgische jazz en alle verbuigingen en afgeleiden hiervan floreren. Het aanbod was nog nooit zo groot en vooral zo verscheiden. Een greep uit de recente releases. Voldoende keuze en kwaliteit voor een volwaardige plaats op de affiche van elke zaal en elk festival waar jazz een elastisch begrip is.
Les labels italiens, hier Splash et Egea, aujourd'hui Dodicilune réservent d'agréables surprises et balaient tout le spectre du jazz transalpin.
Pour preuve, le projet Evansiana concocté par le bassiste Pierluigi Balducci en hommage à Bill Evans et le duo Gianluigi Trovesi - Umberto Petrin; d'une part, l'art de revisiter de manière personnelle l'œuvre d'un des grands maîtres du jazz, de l'autre, un projet inspiré par un grand compositeur classique, Scriabine parfois contesté à son époque.
Foto © Ferdinand Dupuis-Panther
Veel klavieren in de aanbieding deze herfst. De redactie verwelkomt solisten, duo's, trio's en meer. Hier is een overzicht van een aantal van de meest opwindende producties...
Net zoals Keith Harring de tweespalk tussen street art en galerijwereld overbrugde, beoogt Dirk Serries met zijn label A New Wave Of Jazz pure improvisatie te introduceren bij een groter publiek. Niet door een commerciële knieval maar aan de hand van hoogkwalitatieve releases die de veelzijdigheid van het genre illustreren. Recent verschenen er wederom drie nieuwigheden. Deze keer solowerk van een gitarist-kunstenaar-fotograaf en twee duo’s (telkens een gitarist en een rietblazer).
Het nieuwe werk van Joep Beving, Nils Frahm en Wim Mertens krijgt volop aandacht. In de marge van deze stroming verschenen nog heel wat andere albums waarin identieke parallellen opduiken. Hierbij drie alternatieve tips.
Mark Ginsburg and Ryan Grogan / Paddy Fitzgerald / Steve Barry / Tripataka
Sinikka Langeland / Wolfgang Muthspiel/Scott Colley/Brian Blade / Maciej Obara Quartet
Alsof een stuwdam het begeeft, stromen de releases toe. Heel wat uitgesteld materiaal door de onverwacht ontstane situatie eerder dit jaar maar daarnaast tevens ook reguliere en geplande nieuwigheden. Uit het ECM- aanbod selecteerden we de vier onderstaande tips.
Een compilatie van recente en wat minder recente releases uit 2023 met telkens verschillende cognitieve accenten. Voor wie eens buiten de eigen cocon wil treden.
Foto © Jazz'halo
Sinds de helft van vorige eeuw verliezen massa’s groepen en muzikanten het noorden in de Bermudadriehoek van electro, jazz en improvisatie. Af en toe slagen sommigen er (nipt) in uit de aantrekkingskracht van dit verraderlijke gebied te ontkomen. Hierbij vier recente voorbeelden die onderling sterk verschillen.
On les a tellement vus ensemble ces dernières années que les chroniquer ensemble n’a rien d’incongru. Car l’intensité du jeu, la force d’expression est là sur ces deux galettes qu’on dévore avec autant de plaisir. ACT l’a bien compris, les deux albums portant des numéros de série qui se suivent ne doit pas tenir du hasard : 9943 et 9944, après « Belle Epoque », « Living Being », « Living Being II » et « Abrazo ».
ONJ Records ne produit pas que les albums de l'Orchestre National de Jazz (pour rappel Europa-Paris, Berlin, Rome, Oslo pour la phalange réunie par Olivier Benoît). Voici trois albums de membres de la formation actuelle, une sorte de prélude au remarquable coffret ONJ 30 ans (CD, DVD, livret), un ONJ élargi interprétant des compositions des 11 formations qui se sont succédé depuis 1986 (article à paraître d'abord sur le site jazzaroundmag).
J.M. Foussat / E. Parker / D. Lazro - Café Oto
Sophie Agnel / Daunik Lazro - Marguerite d'Or Pâle
Lisa Wilhelm – Potpourri (Quoted not stolen) / Sir Bradley – During My Lunch Break / Patricia Brennan – More Touch
Foto © Annie Boedt
Twee nieuwe duo-releases van gitaristen die elkaars volkomen tegenpolen zijn. Wel getekend door een paar toevallige parallellen op gebied van tijdsbepaling.
GAM records is het label opgericht in 1991 door de moeder van gitarist Jeanfrançois Prins. Onze man zelf vertoefde vijfentwintig jaar in New York en pendelde ondertussen druk heen en weer naar Berlijn. Sinds 2017 verblijft hij terug in België en besteedt hij opnieuw meer tijd aan GAM records met als motto “energie en emotie”. De catalogus bevat een heel eclectische waaier van muziek met namen als Richard Rousselet, Charles Loos, Collegium Vocale Gent (o.l.v. Philippe Herreweghe), Lee Konitz, Judy Niemack en Jeanfrançois Prins zelf. Hierbij een review van de twee meest recente releases.
Geen excessen of vormelijke vernieuwingen bij deze vier releases, wel fijnzinnig luistervoer voor in de late uurtjes genesteld in een designer “chaise longue”.
Foto © Jacky Lepage
Na de boeiende compilaties 'Let's Get Swinging: Modern Jazz in Belgium 1950-1970' en 'Utopic Cities', waarin de progressieve jazz in België tussen 1968 en 1979 de revue passeerde, richt het label Sdban zich nu op de hoogtepunten van de Nederlandse jazz in de jaren 50 tot en met 70.
Dave Brubeck, Van Heusen, Jobim, Horace Silver, Charlie „Bird Parker“, John Coltrane – klangvolle Namen in der Geschichte des Jazz und zugleich eine Herausforderung sich mit diesen Giganten des Jazz auseinanderzusetzen. Das gelingt dem Kama 4tet, dem österreichischen Saxofonisten Harry Sokal, dem HOT Het Orgel Trio und dem Duo Carlo Nardozza und Christophe Devisscher in ganz eigener Weise und mit ganz unterschiedlicher Besetzung. Die Kunst scheint dabei, Nähe und Ferne zum Original zugleich zu demonstrieren. Variationen und gekonnte Improvisationen sind allemal gefragt, wenn das Unterfangen nicht zu einem reinen Covern verkommen will. Also das Wie hat hier Vorrang vor dem Was!
Sergio Fedele / Mahakaruna Quartet / Silt / Mikolaj Trzaska, Petr Vrba, Mark Tokar, Balázs Pándi
De titel is ontleend aan de nieuwste cd van Matthieu Bordenave en weerspiegelt perfect de sfeer van onderstaande releases.
Petit coup d'œil sur les dernières productions du label suisse.
Le label suisse est résolument hors des sentiers battus, entre héritage free et contemporanéité. Quelques exemples…
Eskelin/Weber/Griener - The Pearls
Chris Speed Trio - Respect For Your Toughness
Ingrid Laubrock + Aki Takase - Kasumi
Michael Formanek/Tim Berne/Mary Halvorson - Even Better
Patrik Landolt, oprichter van het Zwitserse Intakt (1986), zet dit jaar een stap terug. De man is ondertussen zesenzestig en heeft zijn sporen verdiend. Hij maakte van het label een niet-commerciële organisatie die ondertussen internationale weerklank heeft (voor New York City Jazz Record was het - opnieuw - het label van het jaar). Met Intakt creëerde Landolt zijn counterbeweging als statement tegen de massacultuur en het “mainstream” aanbod.
Le label suisse, au catalogue hors des sentiers battus, est le miroir d'un certain jazz contemporain axé sur l'improvisation.
Non, le free jazz du siècle dernier n'est pas mort. Pour preuve, ces deux sorties chez le label suisse Intakt, dont l'une avec un titre évocateur: Noise of our time.
Tussen de recente nieuwigheden zat een aantal interessante duo-platen. Een kleine selectie in alfabetische volgorde.
Af en toe sijpelt een release door van het Italiaanse improvisatielabel bij uitstek, Setola Di Maiale. Hierbij twee recente en vooral heel aparte nieuwigheden.
Vijf recente kruisbestuivingen tussen jazz en andere muzikale tradities, van Noord-Afrika via Schotland tot Noorwegen.
Drie nieuwe releases op het snijpunt van jazz, impro, klassiek, pop, rock en Arabische tradities.
Foto © Annie Boedt
Jazz en vocalen, het kan verkeren zoals deze twee nieuwe releases aantonen. Een improvisatie-opera en een opera gebaseerd op madrigalen van Monteverdi, allebei met heel bijzondere links naar jazz.
Nu jazz, prog, rock en fusion opnieuw in eenzelfde review vermeld mogen worden, hierbij twee recente voorbeelden.
Nachstehend werden Veröffentlichungen von Wizard Tone Records (Australien) vorgestellt. Dabei wird dann gewiss deutlich, dass der Anspruch vieler US-Amerikaner, dass Jazz ihre genuine Musik ist, ad absurdum geführt wird. Längst ist Jazz grenzüberschreitend und mondial angesiedelt und so auch zu verorten.
Fire Waltz / Ivan Zagni | Steve Garden / NAM Trio / Unwind – Saffron
De titel voor deze compilatie haalden we bij Ralph Alessi zijn nieuwste cd, ‘It’s Always Now’. Improviseren is instant componeren en maakt wezenlijk deel uit van jazz. Met andere woorden, het nu-moment is altijd aanwezig.
Foto © Annie Boedt
Par le passé, le Luxembourg a déjà compté des musiciens réputés: du clarinettiste basse Michel Pilz, couronné dans les années '60 au festival de Comblain, qui a été membre du Globe Unity Orchestra et d'un quartet avec le trompettiste Manfred Schoof, au vibraphoniste Pascal Schumacher (albums Silbergrau, Here we gong ou Bang my can), en passant par le trompettiste Ernie Hannes (sextet avec le saxophoniste Christophe Panzani au Jazz!Brugge de 2006).
Stephan-Max Wirth Experience / New Orleans Shakers / Peter Weniger Point Of Departure / Twirls / Mark Pringle / Matti Klein Soul Trio / Reifegerste Trio
Foto Berlin Schwangere Auster © fdp
Girls in Airports / Snorre Kirk / Marie Mørck / Martin Fabricius Trio / Svaneborg Kardyb
foto © sejlor
Fette Hupe / Felix Hoffmann / Yaroslav Likhachev 4tet / Potsa Lotsa XL / Gall-Schimpelsberger / Luise Volkmann
Fritz Krisse's New Spaces String Shuttle / Matti Klein / Soulcrane / Hanna Schörken / Jazz à la Flute / Maria Baptist-Jan von Klewitz
Meinard Kneer / Manfred Junker Organ Trio / rupi /Albert Mangesldorff / Tony Lakatos / Lorenz Kellhuber
About Aphrodite / Eva Klesse Quartett / Juliana da Silva / Été Large by Luise Volkmann
Julian Hesse-Stephan Plecher Duo / Georg Wissel & Co. / Felix Behrendt Trio/ Dirk Raulf-Oona Kastner / Nils Wogram solo / South West Oldtime All Stars
Chris Potter / According to the Sound / Paul Dunmall Sun Ship 4tet et al
Malcolm MacFarlane & Ross Milligan / Lionel Loueke / Josephine Davies / Rick Simpson / Austin-Epremian-Weller
Susan Alcorn 5tet / Xander Naylor / Adam Rudolph / Greg Burk / Mary Halverson
Quelques sorties récentes qui nous éclairent sur la richesse du jazz scandinave.
Jochen Volpert / Rupi / Europa Quartett / SAMEKA
Foto © Annie Boedt
Paride Pignotti - 43° Parallelo
Marco Zenini - Brighter Times Ahead
Lorenzo De Finti Quartett - Love Unknown
Nachstehend werden einige aktuelle Produktionen von Jazzmusikern aus Italien vorgestellt. Auch jenseits von Enrico Rava und Paolo Fresu gibt es hervorragende Musiker, die aber außerhalb von Rom, Bologna und Mailand nur selten zu hören sind. Aber es lohnt sich!
Francesco Cataldo
Flavio Spampinato
Fausto Ferraiuolo Trio
Gottfried di Franco
Trois albums, trois manières d'aborder la voix et le chant. Signe d'une grande vitalité…
Le nombre de vocalistes ne cesse d'augmenter, voici deux chanteuses françaises qui échappent à cette tendance actuelle qui consiste à confondre jazz et pop. D'une part, Sonia Cat-Berro qui sort ici son quatrième album et, d'autre part, Sarah Lancman qui signe son troisième.
Het nieuwe Italiaanse label JazzCity Records specialiseert zich vooral in (her)uitgaven waarbij een classic jazz sound de regel is. Een goede zaak voor de liefhebbers blijkt uit deze vier recente releases.
Indaco – Due Mondi / Boz Trio – Pastis / Elga Paoli – Una Vita Fatta A Mano / Alberto Forino – Tiny Toys
De titel ontleenden we bij het Jazzlab Orchestra. Deze verzameling van recente nieuwigheden omvat weliswaar niet meteen extreem baanbrekende releases maar het loont wel de moeite om er eens in te grasduinen.
De titel ontleenden we bij het Jazzlab Orchestra. Deze verzameling van recente nieuwigheden omvat weliswaar niet meteen extreem baanbrekende releases maar het loont wel de moeite om er eens in te grasduinen. Deel 2:
Een kleine selectie (in alfabetische volgorde) geplukt uit het overaanbod van nieuwigheden die (meestal) niet onder de paraplu van bekende labels uitgebracht werden.
Foto © Dominic Wunderlich (pixabay.com)
Martin Wind, Jim McNeely, Ed Neumeister – Counterpoint und For Free Hands featuring Alaa Zouiten – The Passing on of the fire
Deux formules, deux ambiances, une même introspection...
De la scène jazz israélienne les noms de Avishai Cohen (le contrebassiste et le trompettiste), de Anat Cohen, Ziv Ravitz, Yonathan Avishai sont parmi les mieux connus chez nous. Il existe aussi une nouvelle génération d’instrumentistes de talent à découvrir.
Twee archiefopnamen uitgebracht door een label dat normaal grossiert in hedendaagse jazz zij het wel met sterke “classic sound”.
Eerder dit jaar presenteerden we het Italiaanse improvisatielabel MUPE. Hierbij vijf nieuwe releases.
Foto © Filippo Abrate
Made To Measure (Series of New Music) behoort tot de categorie legendarische labels die tot de verbeelding spreken. Sinds enkele jaren bracht deze subafdeling van het Belgische Crammed Discs originele opnamen opnieuw uit maar naar aanleiding van de veertigste verjaardag komt er een heuse structurele “relaunch”. Ondertussen breiden ze de catalogus verder uit met nieuwe releases.
De titel van deze reeks was natuurlijk niet toevallig gekozen. De muziek was geschikt (“made to measure”) om te gebruiken voor film, theater en dans. Onder de artiesten die werk afleverden in de periode 1983-1995, vinden we Hector Zazou, John Lurie, Daniel Shell, Fred Frith, Harold Budd en Arto Lindsay. De eerste release was meteen een schot in de roos. ‘Vol.1’ (1983, met Aksak Maboul, Minimal Compact, Tuxedomoon en Benjamin Lew) leidde instant tot een fanatieke aanhang en creëerde zelfs een hele beweging die nog steeds nazindert. Tuxedomoon gaf spraakmakende concerten en is tot op de dag van vandaag een vaste referentie. Aksak Maboul maakte op zijn beurt vorig jaar een succesrijke comeback met het dubbelalbum ‘Figures’. Minimal Compact blijft eveneens een vaste waarde in de verzameling van menig muziekliefhebber terwijl Benjamin Lew wederom in de kijker staat door het recent heruitbrengen van ‘Vol.15’.
Geen echt rariteitenkabinet maar een aantal recente releases die net buiten het kader vallen van traditionele jazz of improvisatie.
Foto © Jazz'halo
Brexit en de importkosten op zendingen van buiten de Europese Unie zorgen voor schandalige maffiapraktijken bij de postdiensten op gebied van invoerrechten. Leonardo Pavkovic, die sinds 1990 in New York woonde en van daaruit het label en managementbureau MoonJune runde, werd hiervan hopeloos en vestigde zich eind 2022 in Spanje (Toledo) met het oog op een vlottere en goedkopere logistieke afhandeling van zijn zaken. MoonJune Records werkt ook met digitale releases (tegen bodemprijzen) maar houdt er nog steeds aan eveneens cd’s uit te brengen (met telkens uiterst verzorgde vormgeving). Deze zijn vanaf nu aan normale prijzen beschikbaar. Hierbij drie recente nieuwigheden met als centrale figuur gitarist Markus Reuter.
Een gloednieuw label uit Italië dat zich specialiseert in improvisatie en experiment. Oprichters zijn percussionist Filippo Abrate en contrabassist Marco Bellafiore. Hierbij een introductie tot de eerste twee releases.
Foto © Filippo Abrate
Nicht die bekannten Plattenlabels wie ECM, ACT, BMG oder Warner Music und EMI haben sich entschieden, aus Solidarität mit den Menschen in der Ukraine eine CD-Compilation bzw. digitale Compilation herauszubringen, sondern das in Helsinki beheimatete junge Label We Jazz Records.
Jazzmuzikanten en -labels flirten al sinds het begin met muziekjes uit de verste uithoeken van onze planeet en met het erfgoed uit vervlogen tijden. Hierbij een aantal intrigerende releases.
foto © David Cowan
Hoe vier je zestig jaar muzikale creatie? Door bijvoorbeeld een zesdelige verzamelbox uit te brengen met stukken van vijfenveertig componisten. Als kers op de taart organiseer je dan nog een feestelijk jubileumconcert in Flagey. Bij Musiques Nouvelles weten ze een publiek in te pakken op verschillende vlakken.
Vier nieuwe releases van het label met de minimalistische hoesontwerpen weerspiegeld in extreem maximalistische improvisatiemomenten.
Wederom twee nieuwe hebbedingen voor fans van doorgedreven improvisatie dankzij het Belgische kwaliteitslabel New Wave Of Jazz. Een vertrouwd anarchistisch onderuithalen van de gestroomlijnde esthetiek.
Een liveconcert van een Portugees trio en een dubbel-cd van een trio dat nadien uitgebreid wordt tot kwartet.
NXN is een Noors label opgericht in 2019 dat zich specialiseert in projecten van eigen bodem waarbij het accent ligt op originaliteit, inventiviteit en diversiteit. De catalogus omvat ondertussen een heel gamma van stijlen variërend van hedendaags en neoklassiek tot ambient en jazz.
De titel voor deze compilatie haalden we bij de recente cd van Joëlle Léandre. Waar anders dan in jazz vind je doorgedreven muzikale experimenten op het snijpunt van partituur, improvisatie en traditie?
Paradis Improvisé is een Frans label gespecialiseerd in releases van geïmproviseerde pianosolo’s. Het gaat om een privé-initiatief van Hélène Dumez. De opnamen hadden allemaal plaats in hetzelfde appartement in Marseille en met eenzelfde piano (Steinway). Uiterst interessante luisteroefening om te vergelijken hoe de verschillende pianisten in identieke omstandigheden telkens hun persoonlijke klank creëren. Een plezier maar ook een uitdaging zoals de uitvoerders vertellen in de clip (zie onderaan). Prachtig uitgegeven in digipack met een gelijklopende lijn voor de hoesfoto’s.
Drie pianisten van verschillende generaties en van uiteenlopende culturele achtergronden solo achter een pianoklavier.
Foto © Annie Boedt
Quatre sorties du label münichois qui mettent en avant des pianistes d’aujourd’hui.
Deux grandes formations pour deux albums "hommage" à des figures de proue de la "fusion": d'un côté, Jaco Pastorius, membre de Weather Report mais aussi d'un trio avec Albert Mangelsdorff (tb) et Alphonse Mouzon (dm), de l'autre, Frank Zappa, égérie du rock alternatif qui a invité nombre de musiciens de jazz comme Glenn Ferris (tb).
Eenentwintig releases van de afgelopen maanden die onder de radar bleven maar toch de nodige aandacht verdienen, gerangschikt in alfabetische volgorde. Hier volgen de eerste tien.
Eenentwintig releases van de afgelopen maanden die onder de radar bleven maar toch de nodige aandacht verdienen, gerangschikt in alfabetische volgorde. Hier volgt de laatste reeks.
Om 2018 af te ronden een reeks recente releases die onder de radar bleven maar de aandacht waard zijn. In telexstijl en volgens alfabetische volgorde.
© Georges Tonla Briquet
Om 2018 af te ronden een reeks recente releases die onder de radar bleven maar de aandacht waard zijn. In telexstijl en volgens alfabetische volgorde.
© Georges Tonla Briquet
Het was wederom onmogelijk om alle interessante releases van het voorbij jaar te bespreken. We selecteerden er nog tien die uw aandacht verdienen, geklasseerd in alfabetische volgorde.
De titel voor deze compilatie is afkomstig van ‘Inner Light’, de nieuwste cd van Mike DiRubbo en weerspiegelt goed de vibe van onderstaande releases. Geen electronics, allemaal akoestisch!
Foto © Annie Boedt
Twee nieuwigheden op het Italiaanse label dat steevast improvisatie en autonomie hoog in het vaandel blijft voeren en zo alle dogma’s mijdt.
Geen KNAL-cd’s of “best of” maar muziek om bewust van te genieten ver van alle megafestivals en zomergekte.
Deel 1
Geen KNAL-cd’s of “best of” maar muziek om bewust van te genieten ver van alle megafestivals en zomergekte. Deel 2.
Labels die zich houden aan een welbepaalde stijl en visie worden alsmaar zeldzamer. Het Deense SteepleChase, opgericht in 1972 onder toezicht van Nils Winther, dat doorheen de jaren onderdak verleende aan muzikanten als Stan Getz, Archie Shepp, Jackie McLean en Thad Jones, vormt een van de uitzonderingen. Doe hier uw voordeel mee aan de hand van een aantal recente releases. Telkens met achterliggende info over de muzikanten en de nummers.
Geen verband met de film uit 1940 waarin Clark Gable en Joan Crawford de hoofdrollen speelden of het nummer dat de helaas totaal vergeten r&b zangeres Ella Mae Morse ooit opnam maar gewoon de verzamelnaam voor een greep uit het recente aanbod nieuwigheden, in alfabetische volgorde. Om Ramses Shaffy zijdelings te citeren: “Lach, luister, bewonder of vergruis”.
Drie recente releases waarbij het geflirt tussen strijkers en jazz centraal staat.
Door de hype rond alle festivals glipten heel wat releases tussen de mazen van het recensienet en kregen deze niet de nodige aandacht. Geen zomerhitwedstrijd, wel tien om te ontdekken, in alfabetische volgorde.
Ontdek deel 1.
Door de hype rond alle festivals glipten heel wat releases tussen de mazen van het recensienet en kregen deze niet de nodige aandacht. Geen zomerhitwedstrijd, wel tien om te ontdekken, in alfabetische volgorde.
Ontdek deel 2.
Jan Bierther / Ingo Marmulla / Claus Boesser-Ferrari / Michael Sagmeister / Quique Sinesi
Hanno Busch Trio / Gregor Hilden Organ Trio / Samuel Leipold / Amaury Faivre
Robert Keßler Trio / Diknu Schneeberger Trio / Manfred Junker & Dani Solimine / Frank Wingold /
Andrea Rea Trio: Impasse
Losen Records LOS 166-2
Der Pianist Andrea Rea wird in seinem klassischen Jazztrio von dem Bassisten Daniele Sorrento und dem Drummer Marcello Di Leonardo begleitet. Das Cover des Albums wurde Sylva Karin Johansen gemalt und zeigt einen sehr beeindruckenden Sonnenuntergang über dem Meer mit schlierigem, auberginefarbenem Wolkenband.
Circle 44 / Nazareno Caputo / Marco Colonna & Enzo Rocco
Die Geschichte des Jazz-Pianos reicht weit zurück. In diesem Kontext seien Namen wie Jelly Roll Morton, Lil Hardin Armstrong und Fats Waller für die Frühzeit des Jazz genannt. Doch die Reihe der „Heroen des Jazz“ ist fortzusetzen und um Namen wie Duke Ellington, Thelonious Monk, Erroll Garner, Art Tatum und Dave Brubeck sowie Keith Jarrett zu ergänzen. Bis heute gehört das Piano zum klassischen Jazz-Trio beinahe unabdingbar dazu. Doch auch solistisch erfreut sich das Piano oder Grand Piano unter Jazzern großer Beliebtheit. Hingewiesen werden soll an dieser Stelle auf zwei jüngste Neuerscheinungen von Michiel Braam unter dem Titel „Gloomy Sunday“ und von Jason Rebello mit dem Titel „Held“.
Johanna Klein Quartet / Stephanie Lottermoser / Tini Thomsen Max Sax / Marius Neset - A New Dawn
Die Rede soll von „Souletude“, von „The Miracles of the only one thing“ und von „Primal Existence“ sein – drei Neuerscheinungen, die nicht unterschiedlicher sein könnten, zugleich aber auch aktuelle Spielauffassungen des Jazz der Gegenwart widerspiegeln.
Drie releases gerelateerd met The Dorf, het buitenmaatse mutantengezelschap uit het Duitse Ruhrgebied. Allemaal verschenen bij het kwaliteitslabel Umland. Zet je schrap.
Zoals begin juli beloofd, nog wat luistertips voor wie graag op ontdekking gaat en niet steeds over dezelfde nieuwe releases wil lezen. Tien sterk uiteenlopende aanraders in alfabetische volgorde.
Onze jaarlijkse reeks tips voor wie op zoek is naar muziekjes die buiten de categorie zomerhits vallen. Hier de reeks voor augustus.
Nog op zoek naar de juiste jazzsoundtrack voor deze zomer? Hierbij een aantal tips voor elke gelegenheid, opgelijst in shuffle-versie. Servus beste lezers.
Onze jaarlijkse reeks tips voor wie op zoek is naar muziekjes die buiten de categorie zomerhits vallen. Hier de reeks voor juli.
We maakten al een kleine ‘tour d’horizon’ wat het concertaanbod betreft voor het komende seizoen. Ondertussen zijn de sluizen met releases volledig opengezet. We pikten er tien uit, in alfabetische volgorde.
Een aantal recente releases die niet meteen volop in de kijker stonden maar wel degelijk aandacht verdienen.
Foto © Annie Boedt
De accordeon tweemaal als smaakmaker maar in twee sterk uiteenlopende contexten.
Foto © Annie Boedt
Après les chroniques consacrées au Modern Art Orchestra, à Rozina Patkai et Shang Ziming (feat. Christophe Monniot), un coup d'oeil sur d'autres productions du label hongrois.
Twee voorbeelden van wat je allemaal met een accordeon kan doen buiten vrolijke dans- of folkdeuntjes spelen.
Voor liefhebbers van vrije improvisatie en free blijft het festival in Moers (D) nog steeds een onbetwistbare “must”. Ook na de recente wissel van artistiek directeur was het dit jaar meer dan ooit genieten en ontdekken. Een van de revelaties voorbije editie was saxofonist Florian Walter. Hij maakt deel uit van de ploeg achter Umland Records. Niet louter een platenlabel maar vooral een platform voor artiesten van gelijk pluimage die op een of andere manier een band hebben met The Dorf. Een groep die tien jaar na oprichting ondertussen wat bekender in de oren klinkt, mogen we hopen.
De muziek die via Umland Records wordt uitgebracht, weerspiegelt volledig de biotoop waarin dit gezelschap actief is, namelijk de industriële regio van het Ruhrgebied. Zelf halen ze termen aan als “retro industrial”, “early virtual”, “avant psychedelic” en “esthetical discourse”.
Ter kennismaking een greep uit het aanbod.
Twee nieuwe releases van het Zweedse collectief/label met vertakkingen in Berlijn en Parijs. Extreme improvisatie en het motto “Transformation of sound” vormen de rode draad.
De erfenis van de iconische powersaxofonist Albert Ayler blijft inspireren. ‘Reawakened’ is een dubbel eerbetoon aan de hand van live opnamen en een studioalbum uitgevoerd door een Fins kwintet.
Midden het festivalgedruis nood aan een portie pure improvisatie zonder toegevingen? Dan kan je altijd rekenen op het Belgische label New Wave Of Jazz van Dirk Serries. Recent verscheen een driedubbele live-cd opgenomen in PlusEtage (Baarle-Nassau). Twee duo’s en een trio van internationale vakmeesters op dat gebied.
Der aktuellen Debatte über tatsächliche oder vermeintliche kulturelle Aneignung widmen wir nicht zu viel Aufmerksamkeit, wenn wir uns dem vorliegenden Album widmen, das Blues, Roots, Rock , RnB, Jazz und Soul aus Melbourne (Australia) präsentiert. Die Frage, ob nur Afroamerikaner Jazz spielen dürften, ist ebenso absurd, wie auch die Frage, ob Blues nur Nachkommen ehemaliger Sklaven auf den Farmen der Südstaaten singen dürfen.
Bei der jetzigen CD gibt es keine musikalischen Grenzen. Ohne Kompromiss – so auch der Titel des Albums - wurden die Stücke zusammengestellt. Sicher, diejenigen, die die Auswahl getroffen haben, haben ihre eigenen Vorlieben, die sich in der weit gefächerten Auswahl manifestieren. So können wir eine swingende Version von „Syeeda’s Song Flute“ (comp. John Coltrane) hören, die im Rahmen der Hammond-Woche im Sommer 2020 aufgenommen wurde. Kein Geringerer als Renato Chicco ist an der Hammondorgel zu hören.
Le mémorable coffret "Let’s Get Swinging" sorti en 2017 reprenait le meilleur du jazz belge des années 50 à 70 sous le titre "Modern Jazz in Belgium". On y retrouvait toute la fine fleur du jazz belge de ces années inspirées par le post-bop : Bobby Jaspar, René Thomas, Jacques Pelzer, Sadi, Francis Boland, Jack Sels et d’autres étaient repris dans un superbe emballage de deux cds avec les commentaires précis de Lander Lenaerts ainsi que le détail des titres et musiciens, un travail de production remarquable publié chez Sdban.
Het samenstellen van compilaties met een meerwaarde is een kunst op zich. Bij sdban kennen ze er alles van. Nieuwste bewijs is ‘Utopic Cities’ met “progressive jazz” geplukt uit de Belgische archieven van de periode 1968-1979.
De reeks is compleet: veertien albums van solopianisten - met een paar gasten voor sommige duetten - allemaal opgenomen in de rue du Paradis in Marseille. Het was een droom voor Hélène Dumez, en die is veertien keer uitgekomen op de Steinway Grand Piano in haar flat.
Jimmy Giuffre 3 / Toots Thielemans / Lee Konitz / Stacey Kent
1991-1992 prepareerde het label nato ‘Vol pour Sidney (aller)’. Titel en hoes verwezen naar het Kuifje-album Vlucht 714 (Vol 714 pour Sidney). De nato-verzamelaar behelsde composities van Sidney Bechet in kleurrijke uitvoeringen. Bekende en minder bekende muzikanten benaderden aspecten van Bechets oeuvre vanuit verschillende hoeken. Onder het schoon volk dat er bijdragen aanleverde: drummers Elvin Jones, Charlie Watts en Han Bennink, blazers Lol Coxhill en Lee Konitz, multi-instrumentalist Taj Mahal…
Dankzij Brian Eno kreeg de ambient stroming plots de nodige geloofwaardigheid. Ondertussen, zowat vijfenveertig jaar later, bestaan er tientallen vertakkingen richting dance, jazz en nog veel meer. In Vlaanderen was er vidnaObmana die sinds midden jaren tachtig voor opmerkelijke releases zorgde via een internationaal parcours, zowel wat muzikanten als labels betreft.
Vier pianisten op de solotoer, elk met een eigen visie en hun (fervente) achterban.
Een soloplaat betekent niet altijd een muzikant met een enkel instrument. Sommigen klinken zelfs als een volledig orkest.
Vergeet de huidige restricties om een reis te mogen of te kunnen boeken. Hierbij vijf boeiende tips te beleven zonder uw huiskamer te verlaten, van Israël via Cuba en West-Afrika tot Tuva en Saskatchewan. De luistertrip is belangrijker dan de eindbestemming.
Twee vocalisten die met de nodige panache de grenzen van de stem in een jazzcontext verleggen.
Gretchen Parlato & Lionel Loueke / Julien Pontvianne/Abhra / Ana Rocha/Diederik Wissels
Foto © Annie Boedt
Bij W.E.R.F. Records houden ze niet alleen de vinger aan de pols wat de nieuwste stromingen in Belgisch jazzland betreft maar sluiten ze evenzeer enthousiast aan bij de huidige vinyl hausse. Vijf recente releases ter illustratie en sowieso stuk voor stuk verzamelobjecten wegens de uitzonderlijke vormgeving.
Rosanna & Zelia / Lukas Traxel / Antti Lötjönen / Valtteri Laurell Nonet
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst