Tyshawn Sorey Special
T
PI Recordings
Drummers lijken wel “the hardest working musicians in the jazzworld”. Om maar twee voorbeelden te noemen, de namen van Johnathan Blake en Tyshawn Sorey duiken tegenwoordig overal op. Van deze laatste pikten we drie (minder recente) releases op uitgebracht bij het New Yorkse Pi Recordings. Drie verschillende aspecten van Sorey die inmiddels vele andere paden bewandelde.
Foto © PI Recordings
Mesmerism
In gezelschap van pianist Aaron Diehl (nog zo iemand die haast continu in de schijnwerpers staat) en bassist Matt Brewer brengt het trio hier zes “covers”.
Het album opent met een haast sprookjesachtige versie van Horace Silver zijn ‘Enchantment’. Betoverend door de minimalistische benadering met zowel donkere ondertoon als een lading soul en blues. In het veertien minutenlange ‘Detour Ahead’ (Herb Ellis/Johnny Frigo/Lou Carter) schrijden ze evenzeer heel omzichtig voort. Een stiltedecor dat ze uiterst behoedzaam invullen door een eigen combinatie van ritme en melodie. Verder nog bewerkingen van ‘Autumn Leaves’ (Kosma/Mercer/Prévert), ‘From Time To Time’ (Paul Motian), ‘Two Over One’ (Muhal Richard Abrams) en ‘REM Blues (Ellington).
Meteen een andere kant van Sorey die vooral naam maakt door zijn meer geavanceerde werkwijze. Ook een ideale manier om niet jazzliefhebbers te introduceren met het klassieke pianotrio en bovenal muziek voor elk moment van de dag.
Continuing
Hetzelfde trio als op ‘Mesmerism’ en opnieuw enkel hernemingen.
Deze keer slechts vier tracks die afklokken tussen tien en vijftien minuten. De keuze ging naar composities van Wayne Shorter (‘Reincarnation Blues’), Ahmad Jamal (‘Seleritus’), Dennis & Brent (‘Angel Eyes’) en Harold Mabern (‘In What Direction Are You Headed?’). Het materiaal wordt nog verfijnder en verder uitgediept met een net assertievere uitwerking.
Met elk album en elke bijdrage getuigt Sorey zo van een verrassende en eigenzinnige aanpak. De laatst vernoemde titel past dan ook perfect bij hem.
The Off-Off Broadway To Synergism
Een driedubbele (!) cd met Sorey nu in gezelschap van pianist Aaron Diehl, bassist Russell Hall en als vierde man altsaxofonist Greg Osby.
Live opgenomen in The Jazz Gallery (New York) tussen 3 en 6 maart 2022. Op de setlist twee nummers van Osby en voor het overige een uitgelezen selectie van standards waaronder ‘Night and Day’ (Cole Porter), ‘Chelsea Bridge’ (Billy Strayhorn), ‘Mob Job’ (Ornette Coleman), ‘Jitterbug Waltz’ (Fats Waller) en ‘Solar’ (Miles Davis).
Stuk voor stuk totaal eigenzinnige versies die in lengte variëren tussen zeven en zeventien minuten. In totaal bijna vier uur hedendaagse akoestische jazz op het scherp van de snee. Contrasten en hecht samenspel à gogo. Nogmaals het bewijs dat jazz best gedijt met een publiek. .
© Georges Tonla Briquet