TuneTown – Entering Utopia
T
Three Pine Records
Net zoals Cinema Paradiso recent nog een opnamesessie opdeelde in twee releases (Volume 1 & 2) deed het Canadese trio TuneTown dit nu ook. ‘Entering Utopia’ is namelijk het tweede luik van dezelfde sessie als hun debuut ‘There From Here’ (Slammin Media, 2019).
Drummer Ernesto Cervini (Nir Felder, Joel Frahm), saxofonist Kelly Jefferson (Maria Schneider, Vanguard Jazz Orchestra) en contrabassist Artie Roth (Kenny Wheeler, Curtis Fuller) leiden een druk bestaan met hun diverse andere projecten maar sinds 2015 houden ze regelmatig een plaatsje vrij in hun agenda om het repertoire van TuneTown uit te bouwen. Op 17 en 18 november 2018 spraken ze een eerste keer af in de Grant Avenue Studio (Ontario) om “iets” op te nemen. Ze hadden duidelijk heel wat inspiratie. ‘There From Here’ is een verzameling van “tunes” tussen (ontregelde) postbop en eigenaardige soundtrackfragmenten voor denkbeeldige tekenfilms. Aangezien ‘Entering Utopia’ uit dezelfde sessie gedistilleerd werd, kunnen we eenzelfde omschrijving bovenhalen zij het toch met extra verschuiving richting impro en experiment maar steeds met de onderliggende verbanden naar een zekere traditie.
Eenduidige en conventionele formules zijn niet aan hen besteed. Elk nummer zit boordevol spitsvondigheden en invallen die uiteindelijk wel tot een samenhangend geheel geklit worden. In openingstrack ‘Hello, Today’, propvol kubistische arabesken aan elkaar gelast met hun eigen swingpatroon, etaleren ze meteen hun troeven die ze in de elf daaropvolgende stukken telkens op een andere manier uitspelen. Nu eens kruipen ze in de rol van sensuele verleiders, dan weer outen ze zich als speelse animatoren. Zelfs een spiritueel tintje à la Coltrane ontbreekt niet (‘Sycamore’). De basis hiervan ontleenden ze bij Ahmad Jamal en diens versie van ‘Poinciana’.
Daar waar op hun debuut bewerkingen van Ellington’s ‘Sophisticated Lady’ en Cole Porter’s ‘All Of You’ prijkten, horen we deze keer versies van Parker’s ‘Cheryl’ (met een scherpzinnige link naar Monk’s ‘Brillant Corners’) en de klassieker ‘Blue Gardenia’ (op gepaste stijlvolle wijze uitgevoerd). Leuk was om enkele losse improvisatiestukjes in te lassen tussen de “echte” composities en zo hun vrije ideeën net wat sterker te benadrukken. Het resulteert in geraffineerde toonschakeringen en figuratieve constructies van begin tot einde.
De klank is van superieure kwaliteit. Dat Grant Avenue Studio de plek is waar Daniel Lanois en Brian Eno in het verleden een en ander uitprobeerden, zegt genoeg. Nog het vermelden waard is dat Three Pines Records een gloednieuw Canadees mediakanaal annex label is dat zich wil inzetten voor de verspreiding van jazz en geïmproviseerde muziek. Een initiatief dat we enkel kunnen toejuichen, zeker in deze tijden.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Ernesto Cervini: drums
Kelly Jefferson: tenor- & sopraansaxofoon
Artie Roth: contrabas
www.tunetownjazz.com
https://www.threepinesrecords.ca/
https://ernestocervini.com/
https://www.kellyjefferson.net/