Tineke Postma – Freya
T
Edition
Wie reeds met Herbie Hancock en Wayne Shorter werkte, heeft genoeg “street credibility” om eender wie te vragen mee de studio in te trekken. Geen wonder dat Ralph Alessi, Kris Davis, Matthew Brewer en Dan Weiss present tekenden toen de Nederlandse saxofonist Tineke Postma hen uitnodigde voor de opnamen van haar nieuwste cd ‘Freya’. Dat ze zelf een uitstekende muzikante en componiste is, speelde natuurlijk mee.
‘Freya’ is haar zevende album en meteen het eerste voor het Britse Edition. Het duurde wel zes jaar voor er een vervolg kwam op ‘Sonic Halo’. Postma verwoordt haar vernieuwde aanpak zelf als volgt: “Ik componeer graag meer gelaagde stukken met conceptuele elementen erin verwerkt. De muzikanten zijn daarbij helemaal vrij te doen wat ze willen”.
Aan ‘Freya’ ging heel wat voorbereidingswerk vooraf. Ze verdiepte zich in het werk van Slonimsky en Messiaen en ging vooral luisteren naar al wat er gebeurde en nog gebeurt in de avant-garde scene van Chicago. Na dit alles besloot ze om nu eens geen harmonisch instrument te gebruiken maar zich te beperken tot saxofoon, trompet, bas en drums. Zij het op enkele uitzonderingen na want Kris Davis neemt een paar keer plaats achter de piano. Dat Postma recent ook moeder werd, is een andere factor die bepalend was tijdens het componeerwerk, geeft ze toe. De cd-titel is daar een expliciete verwijzing naar. Freya is namelijk de godin van de liefde en de vruchtbaarheid. ‘Aspasia And Pericles’ is een bijkomende mythologische referentie. Aspasia was de vrouw van filosoof Pericles maar stichtte haar eigen school voor filosofie. Nog een sterke vrouw die Postma hier eert is Geri Allen (‘Geri’s Print’).
Zoals te verwachten met deze muzikanten is dit een cd op het scherp van de snee. Sjamanistische trekjes en bezweringsformules uit de onderbuik van een grootstad worden gekoppeld aan complexe patronen. Dit alles volgens een duidelijk afgesproken codetaal en zelf ontworpen narratieve conventies. Robuuste en assertieve vormgeving staan in precies evenwicht met lyrische passages die even onverwachts verdwijnen als ze opduiken. Het zijn deze kantelmomenten die de aantrekkingskracht vergroten. Na drie kwartier doven saxofonist en trompettist de lichten en sluiten ze zachtjes de deuren. Wie geconcentreerd bleef luisteren, stapt tevreden mee buiten. Anderen blijven gefrustreerd achter en herbeginnen best want voor wie de code doorbreekt, opent zich een hele wereld.
Ook al betreft het hier duidelijk een collectieve creatie (alles werd opgenomen in een enkele dag), ‘Freya’ is bovenal een sterk album van een sterke muzikant.
© Georges Tonla Briquet
Bezetting:
Tineke Postma: altsaxofoon, sopraansaxofoon
Ralph Alessi : trompet
Kris Davis: piano
Matthew Brewer: contrabas en elektrische bas
Dan Weiss: drums
www.editionrecords.com