Thunderblender - Last Minute Panic
T
Honolulu Records HR~11 EP
De naam Thunderblender hoorde ik voor het eerst toen Michel Mast in ons interview n.a.v. Ham Sessions 2017 vol vertrouwen aankondigde dat hij die groep had uitgekozen om de laatste dag van het festival te openen. Benieuwd, bijgevolg, begaf ik me op 4 juni naar de tuin van Ham 12, 9000 Gent om er met de muziek van dat trio live kennis te maken. In welke mate ik van mijn sokken werd geblazen staat hier te lezen.
De Ierse (maar in België wonende) componist en saxofonist Sam Comerford, Hendrik Lasure (piano, keyboards) en Jens Bouttery (drums, bass synth) brachten er een verschroeiende set van zulke kwaliteit dat ik niet aarzelde toen ik las dat dikke anderhalve maand later de drie enthousiaste jongelingen het podium van Vrijstaat O. zouden bestormen.
Sam Comerford © Joris Lasure
Hun faam reikt sindsdien ook over de landsgrenzen, want afgelopen zomer maakte Thunderblender enorme indruk op de jury van het Concours Tremplin Jazz d’Avignon: Comerford kaapte er de prijs voor beste solist weg. De tenor- en bassaxofonist is tijdens concerten dan ook ontegensprekelijk de centrale figuur, niet enkel omdat alle composities van zijn hand zijn, maar ook omwille van zijn charisma en de geestdrift die hij uitstraalt.
Op 28 oktober brengt het Brusselse trio zijn debuut-EP ‘Last Minute Panic’ uit op het Italiaanse label Honolulu Records. De cd werd voor een livepubliek in de Brusselse club Bravo opgenomen door Jens Bouttery en Manolo Cabras, met mix achteraf door Bouttery. Een zéér wijze beslissing, die piste om een concert te registreren, omdat de muziek van Thunderblender op die manier echt wel het best tot haar recht komt: de luisteraar wordt aldus deelgenoot in een proces waarbij uit soms ogenschijnlijke chaos avontuurlijke stukken ontspruiten, nu eens vol stevige groove dan weer veeleer lyrisch.
Opener ‘Bozza’ is zo’n compositie die zich on the spot lijkt te ontwikkelen, met muzikanten die in de eerste van de 12 minuten als het ware rond elkaar cirkelen en onderling aftasten, met plots steeds meer verstilde momenten waardoor de indruk wordt gewekt dat de compositie zachtjes uitdooft… terwijl zij in werkelijkheid de laatste twee minuten opflakkert en een niveau van intensiteit haalt die zich bij de aanvang van dat stuk nooit liet vermoeden.
Diezelfde onstuimigheid uit de slotsequentie van vorig nummer, maar dan nog verhevigd, kenmerkt de eerste helft van ‘Kwakzalver’, met Comerford op saxofoon, Bouttery die zijn drums als donderslagen laat klinken en Lasure die kiest voor harde aanslagen op de klavieren. Ook in deze compositie echter sluipen verrassingen waardoor de luisteraar zich plots op andere paden bevindt dan hij uitgetekend dacht.
Titeltrack ‘Last Minute Panic’ begint Comerford solo, waarna de bassaxofoon zich op een fundament van massief slag- en klavierwerk voortstuwt. Minutenlang wordt de indruk gewekt dat rechtlijnig en zonder veel omwegen naar een climax toe wordt gewerkt, maar het eerdere patroon van onverwachte wendingen wordt aangehouden: in de laatste minuten bouwt men af, om ten slotte in een verstild landschap te landen.
Ook ‘Toetje’ is een stuk dat zich minder makkelijk laat identificeren dan het zich aandient. Kruipt in gedachten begrijpelijkerwijs een omschrijving als “melodieus”, dan doet deze term de creativiteit en inventiviteit van deze afsluiter echt wel tekort.
Met ‘Last Minute Panic’ levert Thunderblender een visitekaartje af dat zonder twijfel toegang tot heel wat concertpodia zal opleveren. Een veelbelovende vuurproef intussen wordt alvast de finale van STORM! Contest, waarvoor het trio is geselecteerd.
© Kathie Danneels
STORM! CONTEST op vrijdag 27 oktober in De Werf, Brugge – https://www.kaap.be/programma/storm_contest
Releaseconcert ‘Last Minute Panic’ op zaterdag 28 oktober in Walter, Anderlecht, Brussel
Paul Godderis, 21 oktober 2017 - cd-coverfoto: X#1 © Sophie Saporosi