Thomas Heberer/Joe Fonda/Joe Hertenstein - Remedy II
T
Fundacja Sluchaj
De Keulse trompettist Thomas Heberer speelt al vele jaren bij een vrolijke bende farceurs: de Instant Composers Pool met Misha Mengelberg, Han Bennink, Michael Moore, Wolter Wierbos, Tristan Honsinger, enz….
Na het overlijden van de fenomenale Roy Campbell in 2014, verving hij hem gelukkig in de Nu Band naast Joe Fonda, Lou Grassi en Mark Whitecage, een veteraan van de sixties free-jazz die ook is overleden.
Joe Fonda is een contrabassist die door de grootste muzikanten wordt gekoesterd: Anthony Braxton, Marylin Crispell. Momenteel is hij de favoriete bassist van Barry Altschul.
Drummer Joe Hertenstein heeft naam gemaakt bij toonaangevende artiesten als Ivo Perelman en Jon Irabagon, en is net als zijn twee collega's een veelgevraagd muzikant.
Dit is het tweede album van dit uitzonderlijke 'free jazz'-trio, waar swing en melodische inventie in elkaar overvloeien ...
Thomas Heberer woont nu in NYC, en het moet een genot zijn voor de East Coast-scene om zo'n trompettist live te kunnen horen: zijn gevoel voor melodie is aangeboren en door zijn lyriek raakt de gevoelige luisteraar moeiteloos in de ban. Echt overtuigend! Zijn meesterschap heeft geen 'steun' nodig van een pianist of gitarist, hij is zelfvoorzienend. Hij maakt optimaal gebruik van de sonische ruimte die wordt geboden door zijn twee acolieten, die een sterk gevoel van empathie en een echte teamgeest hebben gecreëerd.
Contrabassist Joe Fonda heeft een spreekwoordelijke reputatie opgebouwd, en zijn gevoel voor harmonie is niet te stoppen, vooral na het werken met Braxton, Crispell en pianist Michael Jefry Stevens, met wie hij al meer dan twee decennia langs de podia van Europa en Amerika toert en een reeks cd's heeft opgenomen.
De polyritmische rol van drummer Joe Hertenstein en zijn luchtige, goed uitgebalanceerde spel zijn vanzelfsprekend.
Deze trompet/bas/drums trio-formule was die van hun vriend Roy Campbell en zijn Pyramid Trio, en ze deden er goed aan om hetzelfde pad verder te volgen. Het is soms zweverig, met af en toe uithalen, en het swingt en schittert! Moderne hedendaagse jazz kan alleen in leven blijven als deze traditie wordt verrijkt door vrijheid van vorm en inspiratie, waarbij alleen de goede ideeën worden onttrokken aan de beperkende regels van de bop/post-bop/modale jazzgenres, die kieskeurige harmonische en hiërarchische metrische boekhouding, en het weggooien van al die stilistische simulaties uit een ander tijdperk waaraan Trane, Dolphy, Ornette, enz. zijn ontsnapt.
Hier is er geen tijd om je te vervelen, geen tijd om te wachten op het einde van het herhaalde thema, de coda of de solo's van de een of de ander. Alles, meteen, net als in mei '68!
Met “Remedy II” bereiken de luisteraar en de muzikanten direct de kern van de emotie, de energie en de liefde voor de muziek, met een grote spontaniteit en de zekerheid van de grote createurs. De som der delen overtreft datgene waarvan we al mogen dromen als we hun namen lezen: Thomas Heberer, Joe Fonda en Joe Hertenstein: een remedie tegen de heersende somberheid!
© Jean-Michel Van Schouwburg (vrije vertaling: Jos Demol)
BANDCAMP
CONCERTEN:
13 april 2024 - Lokerse Jazzclub
14 april 2024 - L'archiduc Brussel