The Bureau Of Atomic Tourism – Eden
T
RAT/Walter
Met Tsjernobyl tegenwoordig als hippe vakantiebestemming is deze groepsnaam de natte droom voor reisorganisators. ‘Eden’ is bovendien de ideale soundtrack voor dergelijke trip.
De openingstrack, ‘De Teun Van Eden’, typeert en kadert meteen het hele scenario. Snijdende gitaar, rollende drums, pompende bas, schreeuwende blazers en flitsende toetsen op ramkoers die zo een helse stroomontlading ontketenen die niemand onberoerd kan laten. Als dat niet The Bureau Of Atomic Tourism is. Inderdaad, zij het met licht gewijzigde bezetting tegenover de vorige release. Grondlegger en visionair groepsleider is nog steeds drummer Teun Verbruggen. Trouwe kompaan Jozef Dumoulin tekent evenzo terug present. Hij leverde trouwens alle composities. Helemaal nieuw in de rangen is gitarist Julien Desprez, een ondertussen vertrouwd personage in soortgelijke context. Trompettist Magnus Broo en bassist Ingebrigt Häker Flaten schuiven eveneens aan. De perfecte smaakmaker is saxofonist Jon Irabagon die onlangs nog onder eigen naam het intrigerende ‘Invisible Horizon’ uitbracht.
Op de gewelddadige aanzet volgen een paar korte interludiums waarna het achtergrondverhaal van het gebeuren gereconstrueerd wordt aan de hand van vernuftige spielereien met spacy inslag. Deze uitgerafelde soundscape wordt echter stilaan meer en meer gecomprimeerd tot een vast en gelaagd weefsel. Trompettist en saxofonist zijn hierbij de hoofddesigners terwijl Dumoulin de blauwdruk aanlevert voor de continu meanderende richting. Verschrikking en verwondering zijn het deel van de luisteraar, evenzeer als onbevredigde nieuwsgierigheid waar dit allemaal naar toe moet.
Het vervolg ligt in het verlengde van wat voorafging. Korte aarzelende pogingen van de personages om zich onhandig los te rukken uit het kluwen waarin ze verstrikt raakten, eindigen steevast in energieke uitbarstingen. Telkens weer lijkt het of ze zichzelf vastrijden in een nieuwe ontsnappingspoging maar keer op keer slagen de zes in hun opzet dankzij inventieve samenzweringen gevolgd door onstuimige ontregelingen (‘Passed Present’!). Intuïtief innoveren of “im-pulse acting” wordt dit ook al eens genoemd. Met de profetische titel ‘Search Ends When Sharing Starts’ surft het gezelschap zelfs voort op een haast normale melodielijn hoofdzakelijk gedreven door een repetitief slepende gitaar en aanvullende drums.
‘Eden’ is duidelijk geen bestemming voor salontoeristen. Wel voor wie kickt op all-inclusive escapisme maar dan een van het alternatieve soort. Zenuwen worden op de proef gesteld waarbij scherp doordenkingsvermogen een noodzakelijke troef is. Spanning en avontuur blijven zo gegarandeerd van begin tot einde. Met dank aan Eli Crews (Deerhoof, Tune-Yards, Colin Stetson) voor de mixing en Jon Cohrs (audio-visueel magiër die ook al met Laurie Anderson werkte) voor de mastering. Evenmin te versmaden is het artwork van Carole Vanderlinden. We durven schrijven dat dit tot nu toe de meest verfijnde release is van B.O.A.T. zonder dat de ambiguïteit en het bezwerende aspect verloren gaan.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Jon Irabagon: saxofoon
Magnus Broo: trompet
Jozef Dumoulin: Fender Rhodes, casio
Julien Desprez: gitaar
Ingebrigt Håker Flaten: bas
Teun Verbruggen: drums
www.ratrecords.biz
www.jozefdumoulin.com