Susan Alcorn Quintet – Pedernal
S
Relative Pitch Records
Een pedal steel gitaar is niet meteen het meest populaire instrument in jazz en improvisatiemiddens. Susan Alcorne probeert ondertussen reeds enkele decennia dat imago te veranderen. Met ‘Pedernal’ ondermijnt ze weer wat meer de clichés.
Aan de hand van een reeks cd’s wijzigde Alcorne grondig de dialectiek van de pedal steel. Dat ze deze vernieuwde grammatica uitwerkte door samenwerkingen met onder meer Chris Corsaro, Eugene Chadbourne, Peter Kowald en Ken Vandermark zegt voldoende over de complexiteit en diepgang van haar werk.
Haar vijf composities (“fearless pedal steel explorer’s compositions”) terug te vinden op ‘Pedernal’ werkt ze uit in gezelschap van een eclectisch gezelschap gevormd door violist Michael Feldman (John Zorn, Sylvie Courvoisier), bassist Michael Formanek (Ellery Eskelin, Gary Thomas), drummer Ryan Sawyer (Thurston Moore, TV On The Radio) en gitarist Mary Halverson (van wiens octet Alcorn deel uitmaakt). Stuk voor stuk muzikanten met een verleden, een heden en zeker nog een toekomst in jazz en vooral aanverwante afgeleiden.
Alleen al de titeltrack (meteen ook de opener) staat bol van diverse wendingen en referenties. Van americana via een walsje naar de hedendaagse New Yorkse experimentele jazz in nog geen twee minuten en dat is slechts de intro van het nummer. En toch is dit geen tsunami van “arty” kunstjes. De vijf gaan heel subtiel te werk. Ze wisselen regelmatig onderling van plaats, krijgen om beurt de rol van instigator en verrijken de ideeën van Alcorn met afwisselend pastelgetinte inkleuringen en meer gepimpte injecties. Het mag zelfs al eens lichtjes swingen (‘R.U.R.’), zij het voor eventjes vooraleer ze zich terugtrekken op hun vertrouwd terrein en daar verder knutselen. ‘Night In Gdansk’ is dan weer een onverbloemde retour naar Alcorn haar beginperiode toen ze nog country en rootsmuziekjes speelde, althans wederom kortstondig. Al snel verschuift ook dit ontwerp naar een meer alternatief actieterrein. Een dertien minutenlange kronkeling met diverse richtingaanwijzers die reiken van Cécile Broché tot Penderecki. ’Northeast Rising Sun’ vangt aan als een gezellig kampvuur onderonsje inclusief handgeklap (de titel is daar niet vreemd aan) waarin geleidelijk aan vreemde accenten opduiken. Elke muzikant laat hier beurtelings zijn/haar fantasie eventjes de vrije loop maar het blijft uitzonderlijk knus. Een geraffineerde afsluiter.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Susan Alcorn: pedal steel gitaar
Mark Feldman: viool
Michael Formanek: contrabas
Mary Halvorson: gitaar
Ryan Sawyer: drums
https://relativepitchrecords.bandcamp.com/album/pedernal