Steiger – The New Lady Llama
S
Sdban
Met ‘The New Lady Llama’ sluit Steiger de debuut-trilogie (de EP even niet meegerekend) op passende manier af. Het is vooral uitkijken naar wat mogelijk volgt.
Winst tijdens Jong Jazztalent Gent 2017 leverde Steiger meteen de nodige naambekendheid op. Het resulteerde in onder meer een plaats op de affiche van het internationale 12 Points Festival, editie 2018 (Dublin). Zalen als Vooruit, Flagey en deSingel waren de groep genegen en nodigden het trio uit voor residenties. Een unieke kans voor Gilles Vandecaveye-Pinoy, Kobe Boon en Simon Raman bij wie zoeken, uitproberen en risico’s nemen duidelijk de werkwoorden zijn die met hoofdletters in het draaiboek van hun planning staan. Dat heeft zo zijn voordelen maar ook nadelen.
Ideeën en mogelijkheden scheppen zijn lovenswaardig en duiden op de wil tot evolueren. Op een bepaald moment moet je echter ook knopen durven doorhakken en het beschikbare potentieel verder uitdiepen. Komt dit alles tot uiting? Ja en neen.
Het initiatief om in het verleden Joe Talia uit te nodigen hun blauwdrukken onder hand te nemen, leidde al eens tot een grotere ommezwaai richting electro en zelfs ambient (‘Brick Smoke Basement’). Elementen die ook nu weer opduiken en die ze hanteren als middel om een sfeer te scheppen waarin ze vervolgens de nodige spanningsbogen inlassen. Dit gebeurt echter niet volgens standaardprocedures. Ze geven tips maar plaatsen evenzeer vraagtekens en deinzen er niet voor terug om vooropgestelde scenario’s om te gooien.
Waar Steiger eveneens in uitblinkt, is dat licht cerebrale te koppelen aan meer speelse elementen à la SCHNTZL (‘Lambda’). Haast logischerwijze komen ze verder terecht op hetzelfde pad als STUFF. en Bombataz. In heel wat passages bewijst Steiger de ideale groep te zijn om de soundtrack voor een film te leveren. De drie weten continu andere accenten te leggen of perspectieven te verdraaien. Dat ze al eens durven doorzakken met een fles Slivovitsj bij de hand juichen we toe. Met de titeltrack en de afsluiter (‘Absolution Of A French Fry’) vatten ze hun hele visie uitgebreid samen. Twee nummers die live kunnen uitgroeien tot heuse “crowdpleasers”.
Dat de cd net iets meer dan een half uur duurt, lijkt er op te wijzen dat dit slechts een conceptuele basis vormt voor al het moois dat (hopelijk) zal volgen. Momenteel weerspiegelen ze enkel de tijdsgeest van de Vlaamse jazzstroming. Aan Steiger om de volgende stap te durven nemen, voluit te gaan en dit gecodeerd cocon te doorbreken. Vooral live is dat nodig want tijdens het streaming concert van 24 maart 2021 ontbrak zowat alle suspense. Het klonk eerder als een obligate opdracht terwijl het potentieel aanwezig is.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Gilles Vandecaveye-Pinoy: toetsen
Kobe Boon: contrabas
Simon Raman: drums
www.sdbanrecords.com
https://art-spot.be/steiger