Sophie Tassignon – Khyal
S
W.E.R.F. Records
Het Syrische woord khyal kan vrij vertaald worden als het verlangen naar een imaginaire wereld. Sophie Tassignon, de Belgische zangeres met uitvalsbasis Berlijn, maakte er een hele cd over gekoppeld aan het vluchtelingenthema in een ruime context.
De oorsprong van ‘Khyal’ is een foto die Sophie Tassignon in een krant zag. Het ging om het beeld van een Syrisch jongetje dood aangespoeld op een Grieks strand met de ondertitel ‘I didn’t make it’. De zangeres was hierdoor zo aangegrepen dat ze zich verdiepte in de Syrische cultuur en de vluchtelingenproblematiek. Ze ging zelfs Arabisch studeren en dreef het zover om in die taal te kunnen zingen. Na heel wat doorzettingsvermogen kwam ‘Khyal’ tot stand. Dat ze Belgische roots heeft, in een ver verleden nog zong bij het vocale ensemble Screaming Bitches en W.E.R.F. Records een steeds bredere kijk op jazz heeft, waren elementen die meespeelden bij het realiseren van deze opname.
Tassignon schreef het grootste deel van de teksten zelf in het Engels en vertaalde ze samen met Hicham Nasr naar het Arabisch. Vier gedichten ontleende ze bij de Syrische auteur Mohammad Mallak. Existentiële thema’s die aan bod komen: het absurde van het leven (‘Everybody Knows’), het verbleken van herinneringen door het voorbijglijden van de tijd of nog het nemen van bepalende en soms ongelukkige beslissingen (‘The Card Game’, ‘The Wave Has Passed’).
Muzikaal schippert alles tussen noord en zuid. De cd opent filmisch met ‘Everybody Knows’. Het decor: de regio tussen Syrië, Irak en Libanon. De impact van Tassignon haar lamentzang wordt versterkt door het trompetspel van Lina Allemano. De combinatie van trompet en baritonsax (Peter Van Huffel) drijft het geheel vervolgens stilaan naar een complexer en westers jazzpatroon. Een kleine omwenteling in zowat zes minuten en kenmerkend voor de hele cd.
De titeltrack steunt op een gitaarmelodie ingekleurd door Oosterse zang en wederom Allemano die op de juiste manier inhaakt en gepaste muzikale ornamenten aanbrengt. ‘Time Is Your Only Healer’ is een filosofische mijmering die zacht voorbijglijdt met ongewone stembuigingen. ’Kitebak’ sluit hier aanvankelijk bij aan maar de onrust krijgt de bovenhand met bovenal een ontketende drummer. Even verontrustend klinkt ‘The Card Game’ waarbij een zin als “So what will you bet this time?” de leidraad vormt waardoor een continue stroom van verschuivingen ontstaat. Gitaar (Hub Hildenbrand) en baritonsax bepalen de toon en het spanningsniveau.
‘Tesal’ is een ander moment van ingetogenheid maar zeker niet vrijblijvend door de zangverbuigingen en Allemano die alles in een wijder (jazz)kader plaatst. Ook ‘The Wave Has Passed’ is gebaseerd op een eerder rustig golvend tempo met de gepaste kanttekeningen. In afsluiter ‘Etab’ wordt de jazzkaart opnieuw explicieter getrokken, net als in het openingsnummer reeds het geval was. Zo is de cirkel rond.
Tijdens het releaseconcert in het kader van Jazz Brugge (19.11.2023) werden alle elementen uitvergroot. Vooral het contrast tussen de Arabische zang en de hardere muzikale omlijsting was frappant. Het leidde tot een licht gewijzigde inkijk mede doordat gitarist Peter Meyer Hub Hildenbrand verving en Lina Allemano er niet kon bij zijn. Tassignon introduceerde elk nummer met uitgebreide achtergrondinformatie. Een project met een groot live potentieel en dat onmiskenbaar een groot doelpubliek kan bereiken. Wie haar website bezoekt, merkt trouwens dat dit een dame is met vele talenten.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Sophie Tassignon: zang en composoties
Peter Van Huffel: alt & baritone sax
Hub Hildenbrand: gitaar
Roland Fidezius: el. bas
Matthias Ruppnig: drums
Special guest:
Lina Allemano: trompet
Live
16.01.2024, Flagey (in het kader van Brussels Jazz Festival)
https://sophietassignon.com/
BANDCAMP