Soft Works – Abracadabra In Osaka
S
MoonJune Records
Nieuwsgierig hoe de kruisbestuiving tussen ‘Bitches Brew’ van Miles Davis en de progjazz van Soft Machine kan klinken? Dan is deze live opname van Soft Works de ideale aanzet.
Leonardo Pavkovic, de man achter het New Yorkse label MoonJune (tevens bookingen en management), toont al twee decennia lang interesse in de erfenis van diverse fusion- en progvarianten. Niet als een kritiekloze fan maar als muziekliefhebber met het juiste relativeringsvermogen. In zijn catalogus duiken dan ook de namen op van diegenen die hun sporen reeds verdienden maar tevens van jonge en onbekende muzikanten (waaronder een deel van de Indonesische scene) die de traditie op actuele wijze verderzetten. Soft Works, met in de rangen Elton Dean, Allan Holdsworth, Hugh Hopper en John Marshall, behoort tot de eerste categorie.
‘Abracadabra’ was hun eerste samenwerking, verscheen in 2003 (Tone Center-USA, Mascot/Provogue-Europa, Universal-Japan) en werd in 2016 heruitgegeven door MoonJune. Er kwam indertijd zelfs een internationale tournee (tien concerten in totaal). Het zou echter de laatste stuiptrekking worden van deze supergroep. Allan Holdsworth bleek onberekenbaar en werd vervangen door John Etheridge. Het kwartet ging verder onder de naam Soft Machine Legacy maar dat is een ander verhaal.
‘Abracadabra in Osaka’ kan gerust beschouwd worden als een historisch document. Een dubbel-cd met in totaal elf tracks verspreid over honderd en vijf minuten. Zoals te verwachten stuk voor stuk uitgesponnen nummers die in lengte variëren tussen zes en dertien minuten. De solo’s zijn er natuurlijk maar steeds op de juiste manier ingebouwd. Het is vooral de wisselwerking tussen deze vier grootmeesters die respect afdwingt. Elton Dean schakelt daarbij over van saxofoons naar Fender Rhodes. Allan Holdsworth assimileert de technische puntgaafheid van Pat Metheny en de vurigheid van Jimi Hendrix maar is voornamelijk zichzelf terwijl de ritmesectie van “fuzz” bassist Hugh Hopper en drummer John Marshall de onmisbare rots in de branding vormt. Een voorbeeld bij uitstek van waar dit allemaal naar toe leidt, is ‘Seven Formerly’, aanvankelijk opgebouwd als ‘Masterpiece’ van The Temptations en vervolgens stilaan hellend naar wat Kamasi Washington tegenwoordig doet. Meesterlijk.
Vergeet de tunnelvisie op het genre. Funk, jazz en rock worden op progressieve wijze vlekkeloos aan elkaar gesmeed. Af en toe is het heerlijk zweven in psychedelische nevelen. Grand cru postprog zoals alleen deze grootmeesters dat konden. Ingeblikt op 11 augustus 2003 maar actueler dan ooit, zeker nu jonge generaties teruggrijpen naar dergelijk materiaal. STUFF., John Ghost en Urbex hebben weer wat huiswerk bij. Uitgebracht als uitvouwbare digipack, inclusief een boekje met onder meer een interessant essay van journalist Chris Hoard over het hele achtergrondverhaal van Soft Works.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Elton Dean: saxello, altsaxofoon, Fender Rhodes
Allan Holdsworth: gitaar, SynthAxe
Hugh Hopper: bas
John Marshall: drums
https://moonjune.com/