Sheikhs Shikhats & B’net Chaabi - Sheikhs Shikhats & B’net Chaabi
S
Halfmoon / MetX / Zephyrus
Een eerbetoon aan een traditioneel Maghrebijns repertoire uit het 19de-eeuwse Marokko door het Belgisch-Marokkaans ensemble Sheikhs Shikhats & B’net Chaabi. Deze “chaabi” werden gebracht door shikhats en ghanayats die opkwamen voor een vrije meningsuiting. Meer recente liederen over migratie en aansluitende probleemsituaties komen eveneens aan bod.
Een tijd geleden nam zangeres Laïla Amezian het initiatief om dit erfgoed te transponeren naar de 21e eeuw. Ze sprak de meest Brusselse-Afrikaanse trompettist Laurent Blondiau aan die een samenwerking meteen zag zitten. Zijn Afrika ervaringen met Les Ventistes Du Faso en Mâäk Kojo kwamen hier waarschijnlijk goed van pas voor zijn rol als muzikaal directeur. Samen met Amezian en Olivier Thomas schreef hij, op enkele uitzonderingen na, de nummers en de arrangementen.
Het trio haalde er een uitgebreid gezelschap bij: een kleurrijke groep muzikanten (de Sheikhs) waaronder Pauline Leblond, Toine Thys, Grégoire Tirtiaux, Michel Massot, Nabou Claerhout en Adrien Lambert, de zangeressen van Shikhats en een kern van vrouwelijke Marokkaanse percussionisten en vocalisten (de B’net Chaabi). Met achttien in totaal zijn ze.
In net iets meer dan een uur trakteert dit gezelschap de luisteraar op een wereld van trance-ritmen en gezangen waarbij uitgelaten passages afwisselen met meer getemperde stukken. Het is zeker geen gratuite “melting pot” van Marokkaanse tradities en jazzaccenten of een clash tussen Westerse koperblazers en een akoestisch Marokkaans erfgoed. De authentieke eigenheid bleef behouden maar is op passende wijze geaccentueerd door de veelzijdige uitvoerders.
Van bij de openingstrack, barstensvol ethno grooves, worden samenhorigheid en gemeenschapsvorming geïllustreerd door de hele compagnie. Veel details en de nodige verrassingen toch wel, zoals het plotse breekpunt in ‘Still To Come’ of de lament intro’s die vervolgens uitdraaien op een levenslustige eruptie.
Met als hoogtepunten het elf minutenlange ‘Pride’ en het haast sacrale ‘Prelude A La Complainte’ dat uitbarst in ‘Complainte Chaabi/Awmaloulou'.
Een meesterwerk van de componisten en arrangeurs en een extra pluim voor Vincent De Bast die alles inblikte.
© Georges Tonla Briquet
Line-up:
Laïla Amezian, Emanuela Lodato, Farida Zouj, Marie-Ange Teuwen & Fatou Traoré: zang
B’net Chaabi: Jamila Akhdim, Karima Arabi, Kawtar Abdoune & Mehdiya Sultana: zang & percussie
Laurent Blondiau & Pauline Leblond: trompetten
Toine Thys & Grègoire Tirtiaux: saxofoons
Michel Massot, Nabou Claerhout & Adrien Lambinet: tuba, trombones
Jean Gnonlonfoun: drums
Ahmed Khaili: percussie
Bestel het album HIER