Shai Maestro – Human
S
ECM
Het trio van ‘The Dream Thief’ wordt uitgebreid tot een kwartet door de toevoeging van trompettist Philip Dizack. Dat leidt tot een lichte verschuiving van perspectieven en het inlassen van nieuwe invalshoeken.
Op ‘The Dream Thief’ (ECM, 2018) draaide alles voornamelijk rond een afgeleide van dromerige jazzpoëzie zoals de titel aanwees. Voor ‘Human’ moeten pianist Shai Maestro en zijn gezelschap het meer hebben van Scandinavische atmosferen zo typerend voor ECM.
Aanvankelijk lijkt alles nochtans aan te sluiten bij de voorgaande cd. Dat is enkel valse schijn. De donkere ondertoon en aangepaste ijle trompetnoten laten vermoeden dat hier een en ander onder de oppervlakte schuilt en voor verschuivingen zal zorgen. Met het tweede nummer is het al zo ver. Het minimalisme wordt doorbroken, de eerste wrijvingen ontstaan en de spanning wordt lichtjes opgedreven. Net wanneer je denkt dat de eerste ontknoping eraan komt, wordt het doek neergelaten en begint de volgende act. Een scenario waarbij een aantal keer een crescendo opbouw ingelast wordt maar tot een heuse climax komt het nooit.
Dat is net de kracht van ‘Human’. Het ECM-sjabloon wordt enkel aangewend om een paar profielen te schetsen en suggestieve links te leggen maar het kwartet leidt de luisteraar regelmatig en vakkundig om de tuin. Tempo en ritme krijgen onverwachts grilligere contouren aangemeten waardoor het nooit voorspelbaar wordt wat gaat volgen. De meditatieve passages worden zo afgewisseld met wat meer dynamische taferelen die als inkepingen in een monochroom decor voor verrassingselementen zorgen. Op die manier houden Shai Maestro en zijn drie kompanen de luisteraar net geen uur in de ban.
Ook deze keer de bewerking van een klassieker in casu ‘In A Sentimental Mood’ van Duke Ellington. Het vraagt duidelijk allemaal om de live verwerking te horen van dit materiaal dat een boeiende aanvulling vormt bij een meer en meer intrigerende discografie van deze Israëlische pianist die jaren de sidekick was van zijn landgenoot en contrabassist Avishai Cohen.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Shai Maestro: piano
Jorge Roeder: contrabas
Ofri Nehemya: drums
Philip Dizack: trompet
www.ecmrecords.com