Shahzad Ali Ismaily / Niels Van Heertum - Sea Legs/Hum Back
S
Aspen Edities
Zesde release op het meest kunstzinnige vinyllabel van het moment. Deze keer krijgen gitarist Shahzad Ali Ismail en euphonium wizard Niels Van Heertum elk een plaatkant ter beschikking.
De Pakistaans-Amerikaanse gitarist Shahzad Ali Ismaily beweegt zich in dezelfde kringen als onder meer Bill Frisell, Marc Ribot, Tom Waits en Laurie Anderson. Hij schreef ook de muziek voor het Oscar genomineerde drama ‘Frozen River’. Kortom, niet echt iemand die je uitnodigt om een coverbandje mee op te richten. Voor deze opname, die plaatshad in de Fire Studio (november 2018), selecteerde hij uit eigen repertoire en dook hij vooral in zijn fantasiewereld met als instrumentarium gitaar, banjo en shaker.
‘Sea Legs’ groeide uiteindelijk uit tot een lange flow van uiterst broze taferelen. Aanvankelijk klinkt het alsof hij zich met zijn laatste krachten voortsleept naar de beruchte crossroads van de blues om daar zijn ziel aan de duivel te verkopen. Wat later vinden we hem terug in “the deep south” waar op de tonen van banjosnaren een al even dreigende en prangende sfeer hangt verwant aan deze van de filmklassieker ‘Deliverance”. In de passage met enkel shaker lijkt het of je midden een ratelslangennest gevallen bent. Uiteindelijk belanden we nog in de toendra doordat hij zijn banjo laat klinken als een igil (traditioneel snareninstrument uit Tuva). Shahzad Ali Ismaily als de reïncarnatie van John The Revelator.
Niels Van Heertum is ondertussen een vaste waarde geworden, zowel in de jazzscene (Veder, Jens Maurits Orchestra, MikMâäk, Keenroh XL, Linus + Økland/Van Heertum, Ifa y Xango) als in de theaterwereld. In dit milieu is dat vooral dankzij de tournee met de Alain Platel-productie ‘En avant, marche!’. Of dit laatste er rechtstreeks mee te maken heeft of niet, feit is dat daar waar ‘JK’s Kamer +50.92509° +03.84800°’ vooral bol stond van het goochelen met lege ruimte, luchtverplaatsingen en effecten, werkte Van Heertum deze keer vier duidelijk onderscheiden nummers uit met een begin en een einde. Hij blijft natuurlijk rondzweven in zijn geliefkoosde biotoop van improvisatie waarbij de persoonlijke zoektocht naar rust verder gezet wordt. Kenmerkend is het transformeren van lange ademstoten tot droneconfiguraties die tergend traag voorbij deinen. ‘Urlicht’ is zelfs licht gebaseerd op een compositie van Gustav Mahler. Naast op zijn geliefkoosde euphonium musiceert Van Heertum tevens op een euphonium orgel en haalde hij zijn collectie “conch shells” boven om een organische atmosfeer op te roepen. Het gebruik van electronics liet hij voor deze gelegenheid achterwege. De schoonheid van dieptreurige verstilling over heel de lijn. Hij voegt hier meteen ook een nieuw hoofdstuk toe aan het compendium van zijn instrument.
Door verzorgde vinyluitgaven zoals deze van Aspen Edities, waarbij de (uitklapbare) hoes telkens een waar kunstwerk vormt, zou er eigenlijk een aparte rubriek moeten bestaan voor de bespreking hiervan. Wie dergelijke releases aanschaft, haalt niet alleen heel bijzondere muziek in huis maar eveneens een heus verzamelobject. Voor ‘Sea Legs/Hum Back’ gaat het om twee fragmenten van Tatjana Gerhard haar Untitled (2016, buitenkant) en ‘Untitled (2017, binnenkant).
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Shahzad Ali Ismaily: gitaar, banjo, shaker, stem
Niels Van Heertum: euphonium, euphonium orgel
www.aspenedities.com
www.nielsvanheertum.com