Shahzad Ali Ismaily / Niels Van Heertum - Sea Legs/Hum Back

Shahzad Ali Ismaily / Niels Van Heertum - Sea Legs/Hum Back

S

Aspen Edities

Zesde release op het meest kunstzinnige vinyllabel van het moment. Deze keer krijgen gitarist Shahzad Ali Ismail en euphonium wizard Niels Van Heertum elk een plaatkant ter beschikking.

De Pakistaans-Amerikaanse gitarist Shahzad Ali Ismaily beweegt zich in dezelfde kringen als onder meer Bill Frisell, Marc Ribot, Tom Waits en Laurie Anderson. Hij schreef ook de muziek voor het Oscar genomineerde drama ‘Frozen River’. Kortom, niet echt iemand die je uitnodigt om een coverbandje mee op te richten. Voor deze opname, die plaatshad in de Fire Studio (november 2018), selecteerde hij uit eigen repertoire en dook hij vooral in zijn fantasiewereld met als instrumentarium gitaar, banjo en shaker.

‘Sea Legs’ groeide uiteindelijk uit tot een lange flow van uiterst broze taferelen. Aanvankelijk klinkt het alsof hij zich met zijn laatste krachten voortsleept naar de beruchte crossroads van de blues om daar zijn ziel aan de duivel te verkopen. Wat later vinden we hem terug in “the deep south” waar op de tonen van banjosnaren een al even dreigende en prangende sfeer hangt verwant aan deze van de filmklassieker ‘Deliverance”. In de passage met enkel shaker lijkt het of je midden een ratelslangennest gevallen bent. Uiteindelijk belanden we nog in de toendra doordat hij zijn banjo laat klinken als een igil (traditioneel snareninstrument uit Tuva). Shahzad Ali Ismaily als de reïncarnatie van John The Revelator.

Niels Van Heertum is ondertussen een vaste waarde geworden, zowel in de jazzscene (Veder, Jens Maurits Orchestra, MikMâäk, Keenroh XL, Linus + Økland/Van Heertum, Ifa y Xango) als in de theaterwereld. In dit milieu is dat vooral dankzij de tournee met de Alain Platel-productie ‘En avant, marche!’. Of dit laatste er rechtstreeks mee te maken heeft of niet, feit is dat daar waar ‘JK’s Kamer +50.92509° +03.84800°’ vooral bol stond van het goochelen met lege ruimte, luchtverplaatsingen en effecten, werkte Van Heertum deze keer vier duidelijk onderscheiden nummers uit met een begin en een einde. Hij blijft natuurlijk rondzweven in zijn geliefkoosde biotoop van improvisatie waarbij de persoonlijke zoektocht naar rust verder gezet wordt. Kenmerkend is het transformeren van lange ademstoten tot droneconfiguraties die tergend traag voorbij deinen. ‘Urlicht’ is zelfs licht gebaseerd op een compositie van Gustav Mahler. Naast op zijn geliefkoosde euphonium musiceert Van Heertum tevens op een euphonium orgel en haalde hij zijn collectie “conch shells” boven om een organische atmosfeer op te roepen. Het gebruik van electronics liet hij voor deze gelegenheid achterwege. De schoonheid van dieptreurige verstilling over heel de lijn. Hij voegt hier meteen ook een nieuw hoofdstuk toe aan het compendium van zijn instrument.

Door verzorgde vinyluitgaven zoals deze van Aspen Edities, waarbij de (uitklapbare) hoes telkens een waar kunstwerk vormt, zou er eigenlijk een aparte rubriek moeten bestaan voor de bespreking hiervan. Wie dergelijke releases aanschaft, haalt niet alleen heel bijzondere muziek in huis maar eveneens een heus verzamelobject. Voor ‘Sea Legs/Hum Back’ gaat het om twee fragmenten van Tatjana Gerhard haar Untitled (2016, buitenkant) en ‘Untitled (2017, binnenkant).

© Georges Tonla Briquet


Musici:

Shahzad Ali Ismaily: gitaar, banjo, shaker, stem
Niels Van Heertum: euphonium, euphonium orgel

www.aspenedities.com
www.nielsvanheertum.com



In case you LIKE us, please click here:



Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications





Hotel-Brasserie
Markt 2 -
8820 TORHOUT

 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst