Sebastien Ammann’s Color Wheel – Resilience
S
Skirl Records
Als de naam Samuel Blaser op een hoes vermeld staat, begint het verklikkerlampje te branden want de Zwitserse trombonist maakt telkens het verschil. Ook op deze nieuwe cd van zijn landgenoot Sebastien Ammann.
Niet meteen de bekendste naam Sebastien Ammann maar toch heeft de pianist al een discografisch verleden en werkte hij met onder meer Kris Davis, Tony Malaby en John Hébert. Voor zijn groep Color Wheel rekruteerde hij indertijd in de New Yorkse scene. We schrijven 2012. Met saxofonist Michaël Attias (Anthony Braxton, Oliver Lake), bassist Noah Garabedian (Ralph Alessi, Ravi Coltrane) en drummer Nathan Ellman-Bell (Dave Douglas, Uri Caine, The Architects) haalde hij in elk geval een ijzersterk trio binnen. Een eerste bewijs was er reeds met ‘Color Wheel’ (2017). ‘Resilience’ is het vervolg.
Openingsnummer ‘Yagoi’ bevat een heleboel ingrediënten die later opnieuw opduiken. Vooral de Afro-Amerikaanse invloeden zijn legio evenals de pulserende ritmen van de grootstad. Vergelijk het met de soundtrack voor een metrorit van Harlem naar Coney Island. Zou perfect passen bij de filmmuziek van de cultklassieker ‘The Warriors’ (1979, Walter Hill). Met drummer Nathan Ellman-Bell en Samuel Blaser als gangleaders die voor de nodige hoogspanning zorgen. Zet je schrap voor net geen uur wervelende confrontaties en uitdagingen.
In ‘Untangled’ is het saxofonist Michaël Attias die alles uitlokt met aan zijn zijde de onverbiddelijke Blaser. De geladen stemming wordt meer en meer ten top gedreven met ‘King Korn Revisited’ als een van de vurigste en meest intense passages. Trouwens ook een onverbloemde referentie naar Carla Bley die het componeerde en Paul Bley die het opnam in zijn repertoire. Ammann zelf neemt als leider de onderhandelingen voor zijn rekening. Hij kent de knepen om de verhitte gemoederen te bedaren van achter zijn piano, of ook al eens aan de hand van zijn Fender Rhodes (‘Resilience’). Soms gaat hij daarbij heel cerebraal te werk zoals in ‘Castello di Traliccio’ waar hij contrapunt, metrische ritmen en rubato in elkaar verweeft. Nog meer spielereien met structuur en tempo in zijn betoog flakkeren op in ‘Pedestrian Space’.
Meeslepend alternatief uitstapje in deze tijden van beperkte bewegingsvrijheid. Vooral ook een doorgedreven spel van concept en emotie. Uitgebracht via Chris Speed zijn label, toch een garantie voor buitenissige muziekjes.
© Georges Tonla Briquet
Bezetting:
Michaël Attias: altsaxofoon
Samuel Blaser: trombone
Sebastien Ammann: piano, Fender Rhodes
Noah Garabedian: bas
Nathan Ellman-Bell: drums
www.sebastienammann.com
http://www.skirlrecords.com/about