Sebastian Schunke & Diego Pinera – Elusive Beauty (GTB)
S
Connector
Op zijn zevende release gaat de Duitse pianist Sebastian Schunke op zoek naar de essentie van perfecte schoonheid. Een tijdloze en universele queeste die in dit geval voor fascinerende muziek zorgt.
Voor zijn vorige opnamen kon Schunke steeds rekenen op een aantal bekende jazzartiesten. Onder hen Antonio Sanchez en John Benitez voor zijn debuut ‘Symbiosis’ (2000) en Nils Wogram en Alex Sipiagin voor ‘Genesis, Mystery And Magic’ (2014). De laatste jaren verdiepte hij zich vooral in de mogelijkheden van de piano als instrument om zijn filosofische ideeën klank te geven. Een eerste opmerkelijk gevolg voor deze nieuwe opname is de afwezigheid van een bassist. Voor iemand die tot nu toe een sterke voorliefde had voor latin accenten in zijn muziek, wel een opvallende beslissing. Toch verloochent hij dit verleden niet. In ‘Back To Life – Part II’ hoor je hoe hij dat meesterlijk aan boord legt. Maar dan zijn we al aan het vierde nummer beland. Er gaat hier heel wat aan vooraf.
Het begint met een rustige conversatie tussen pianist en percussionist Diego Pinera (waarmee hij al een tiental jaar samenspeelt) waarbij ze elk een tamelijk beperkte woordenschat naar voor schuiven. Geleidelijk aan vindt er echter een metamorfose plaats en ontstaat er een veel complexere dialoog waarbij alles toch niet zo eenvoudig meer lijkt. Het rimpelloze begin ruimt plaats voor een subtiel gelaagd spel van aantrekken en afstoten enerzijds en verleiden en vervloeken anderzijds. Geleidelijk aan komen daarbij al zachte latin tinten aan het licht. Net door de afwezigheid van een bassist krijgt Schunke meer mogelijkheden maar tevens ook extra verplichtingen. Die benut hij beide volop.
De inmenging van cello, basklarinet en altviool leiden aanvankelijk tot ruimere maar ook sterk opwindende inzichten. Uiteindelijk vervullen ze de rol van hefboom om terug naar Schunke zijn fascinatie voor latin en Cubaanse ritmen te kunnen grijpen. Heel duidelijk wordt dat in het uiterst weerbarstige ‘Rapsodie No. 4 – Crazy Danzon’. Met de meest donkere zijde van Schunke maken we kennis in ‘’Der Gedanke’.
Ergens tussen moderne huiskamerjazz, hedendaags klassiek en latin gekleurde stijloefeningen in.
Musici:
Sebastian Schunke: piano
Diego Pinera: drums, percussie
+
Boram Lie: cello
Benjamin Weidekamp: basklarinet
Yodfat Miron: altviool
© Georges Tonla Briquet