Robert Jukič – Res Publica
R
Jazz Cerkno Records
Hij werkte mee aan zo een tachtigtal opnamen maar de naam Robert Jukič klinkt nog niet echt bekend in de oren in onze contreien. Er is nu de ideale kennismaking aan de hand van ‘Res Publica’. Het gaat om een live registratie van deze Sloveense contrabassist met zijn kwartet.
Wie zich nog Take The Duck herinnert, een van de vele groepen rond de Brusselse saxofonist Toine Thys, hoorde Robert Jukič reeds aan het werk. Sinds 2019 vertoeft hij in onze hoofdstad. “Door familiale omstandigheden maar de band met Brussel dateert van veel langer dankzij Toine Thys.”
Momenteel is hij druk in de weer met zijn vaste begeleiders Boštjan Simon (saxofoon), Tomaž Gajšt (trompet) en Kristijan Krajnčan (drums).
Jukič was al enkele keren te gast op het Jazz Cerkno Festival dat tevens een eigen label heeft (Jazz Cerkno Records). Het is trouwens daar dat ‘Res Publica’ opgenomen werd. De cd werd ook bij het label uitgebracht.
De setlist is samengesteld uit composities van Jukič die terug te vinden zijn op de twee vorige releases, ‘Caminos de Gloria’ (2021) en ‘Izza’ (2022) aangevuld met (toen nog) nieuw materiaal. Hij is voorstander van sterke melodieën en complexe harmonieën die verder uitgewerkt worden met de nodige improvisaties, dit alles zonder harmonisch instrument.
Ze openen haast schoorvoetend, alsof ze elkaars grenzen en potentieel aftasten. Trompettist Tomaž Gajšt krijgt de eer om een eerste solo volledig uit te bouwen en zo het gezelschap naar avontuurlijke wegen te sturen. Met even later saxofonist Boštjan Simon aan zijn zijde wordt het extra spannend, zeker wanneer deze alleen zijn ding mag doen. Meteen een afslag naar free en bop. Vooral knap hoe ze dit coherent en in de loop van het concert vervolgens verder ontvouwen.
Als een slingerbeweging verminderen ze het tempo om even dwangmatig opnieuw explicieter en in volle vaart verder te exploreren. Een van de markante hoogtepunten is ‘Zlakha.skoraj’ (vrij te vertalen als “haast moeiteloos”) waarin het hele draaiboek samengevat wordt. Er staan tien titels vermeld (in het Sloveens) maar deze sluiten zo nauw aan met elkaar dat het wel een lange compositie lijkt. De paar onderbrekingen voor licht applaus vormen zeker geen echt breekpunt van de hele flow.
Op de hoesfoto zien we twee jongeren aan de kantlijn van het water zitten, hoopvol uitkijkend. Symboliek die trouwens terug te vinden is in de twee eerste albums die beide engagement en een politieke connotatie bevatten.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Robert Jukič – contrabas
Tomaž Gajšt – trompet
Boštjan Simon - tenor sax
Kristijan Krajnčan - drums, percussie