Peter Jensen & DR Big Band – Stand On Your Feet And Fight
P
ILK
Het is minder bekend maar ook Denemarken heeft een koloniaal verleden. Componist Peter Jensen creëerde rond dit thema een orkestraal werk doorspekt met flarden tekst. Hij kreeg hiervoor toegang tot het archief van de Royal Danish Library op wiens vraag het hele project tot stand kwam.
Concrete aanleiding van dit alles was de honderdste “verjaardag” van de transactie tussen Denemarken en de Verenigde Staten waarbij de eilanden St. Croix, St. John en St. Thomas van eigenaar wisselden voor de som van 25 miljoen dollar. Er volgde een naamwissel naar de Maagdeneilanden.
De titel van de openingsscène, ‘Bad Men In St. Croix’, ligt zwaarder op de hand dan de muzikale uitvoering. Blazers en strijkers creëren vooral een sfeer bulkend van triestheid en somberheid. Stilaan stijgt hier lichtjes een saxofoon bovenuit als de aanhef van een klaaglied. Flarden parlando (authentieke fieldrecordings) en disparate pianonoten versterken de gevoelsmatige impact door de spaarzaamheid.
Het is uiteindelijk gitarist Per Gade die aan de hand van een snedige solo geweld introduceert in het verhaal. In zijn zog volgen de blazers die de strijd extra aanwakkeren. Heel dramatisch en theatraal maar wel met het juiste effect. Het betreft dan ook de titeltrack.
‘The Prime Minister’s Speech’ is, zoals de titel luidt, de historische toespraak van de Deense Eerste Minister op de verjaardag van de “transfer day” (31 maart 2017). Zijn redevoering deint geleidelijk aan uit en gaat over in een haast sacrale zang omkaderd door wat elektronische klankeffecten en gitaarornamenten. Kippenvelmoment van de cd. Er volgen nog twee akoestische stukken met de veelbetekenende titels ‘Fireburn’ en ‘Triangular Trade’. De introductie van veldopnamen maakt de confrontatie met de inhoud nog schrijnender.
Een precair onderwerp dat door Jensen uiterst sober en sereen uitgewerkt werd. Dat hij momenteel artistiek directeur is van concertzaal Tivoli Gardens in Kopenhagen waar meer dan honderd jaar geleden nog stamleden uit de kolonie in een kooi tentoongesteld werden, heeft daar waarschijnlijk wel iets mee te maken.
© Georges Tonla Briquet