Peter Evans - Being & Becoming
P
digitaal album uit bij More is More, 2020 (persing op vinyl uitgesteld)
Helemaal het begin van een nieuw verhaal is de eersteling van Being & Becoming niet. Deze groep verfijnt haar concept sinds 2017 en pakt op haar eerste plaat uit met een hechte sound. In het kwartet vinden we drie namen van een nieuwe generatie creatieve muzikanten naast die van trompettist Peter Evans. De composities op dit album zijn alle vijf van zijn hand. Hij is duidelijk de leidende figuur in de nummers, maar voor een geweldige uitvoering en inkleuring zorgen ook Joel Ross, Nick Jozwiak en Savannah Harris.
Savannah Harris was in ons land al bij Hnita Jazz te zien met María Grand trio en met Or Bareket Quartet. Maakte zij toen op drums een meer dan goede indruk, bij Being & Becoming krijg je te horen dat zij echt heel wat in haar mars heeft. Vibrafonist Joel Ross was u misschien al opgevallen bij Makaya McCraven. Hij heeft met zijn Good Vibes al een album uit bij Blue Note. Bassist Nick Jozwiak genoot een klassieke opleiding en volgde daarna lessen in jazz en improvisatie. Intussen is hij heel actief in de DIY-scene in Brooklyn en speelde hij bijv. acid-country mee op tournee met Jolie Holland.
Een bont, jong gezelschap dus met wie Peter Evans hier optrekt. Hem herinneren wij ons graag met zijn aandeel van trompet solo in John Zorn zijn Bagatelles in de zomer van 2019 of toen we hem indertijd zagen met Mostly Other People Do The Killing. ondertussen speelde hij in uiteenlopende ensembles en opstellingen. Hij is een van die trompettisten die blijven zoeken naar de grenzen van het spelen met geluid. In recentere jaren exploreerde hij graag met de mogelijkheden van elektronica, o.a. met live processing door Sam Pluta.
Met Being & Becoming belanden we in een nieuw, akoestisch hoofdstuk in het werk van Peter Evans. Het lijkt wel of hij wou componeren voor en spelen met jonge, gepassioneerde talenten die op warme en intelligente manieren omgaan met de dingen. In elk geval klinkt het alsof hij zijn metgezellen in Being & Becoming net zo goed als zichzelf pistes aanreikt waarin zij zich samen kunnen ontplooien en uitleven. Techniek en levendige speelsheid reiken elkaar de hand.
‘Matrix’ start met exotisch aandoende percussie, waarbij de trompet een verhaal begint te vertellen. Na een paar minuten gaat de vibrafoon mee in de spraakzang van de trompet, waarna zich een versnelling aandient en de bas komt stuwen. Al gauw gebeurt er dan heel wat, ontwikkelt zich een klankspel doorheen uiteen- en samenlopende lijnen die binnen een tijdsspanne van bijna 10’ in een rustig slot uitmonden. ‘Wormhole’ zetten de muzikanten gezamenlijk en met een flinke vaart in. Voor een wervelende roetsjbaan zo blijkt. Een die nu en dan, maar niet lang wil vertragen, kronkelend gaat het vooruit, spelend met verrassende combinaties van tinteling en drammerige drang.
‘Sphere’ komt met 5’50” als een intermezzo tussen de nummers die rond of boven de 10’ afklokken. Tromgeroffel begeleidt hier een sfeerschepping, die van plechtig naar dromerig evolueert. Vanuit een ijle aanzet die herinnert aan Miles Davis in Ascenseur pour l’échaffaud volgt een heel lyrisch ‘Double Drone’. Het is misschien het meest toegankelijke stuk op het album: eerder ingehouden, maar toch intens en om duimen en vingers af te likken. Hoe virtuositeit en complexiteit schitterend kunnen samengaan maakt het gezelschap dan nog een keer duidelijk in ‘Point of Return’. Je vindt er de zwier in en de klasse van een klassiek orkest, de swing van jazz, de drive van een felle ideeënstroom.
Being & Becoming verblijdt meer dan verwacht.
© Danny De Bock
Verschijnt ook op draaiomjeoren.com
Bezetting:
Peter Evans, trompet en piccolotrompet
Joel Ross, vibrafoon
Nick Jozwiak, bas
Savannah Harris, drums en percussie
https://peterevansmusic.bandcamp.com/album/being-becoming