Paolo Angeli - NÍJAR
P
AnMa Productions/ReR Megacorp
De Italiaanse gitarist Paolo Angeli is nog best te omschrijven als een kosmopoliet op zoek naar gelijkgestemde zielen waarmee hij dan telkens een nieuw project opstart. Zo kruiste hij het pad van onder meer Iva Bittova, Evan Parker, Hamid Drake en Pat Metheny. ‘NÍJAR’ is een soloproject, net als zijn vorig album ‘Rade’.
“An imaginary soundtrack for Bodas de Sangre” luidt de ondertitel. Een directe referentie naar het werk van Federico García Lorca waaruit hij zijn inspiratie putte. Voeg daar nog aan toe dat Angeli als gitarist een flamenco model hanteert en een speciaal ontworpen Sardijnse baritongitaar (“prepared”) en je hebt alle elementen die ‘NÍJAR’ kenmerken.
De cd is opgebouwd in drie delen (net als het toneelstuk) heel eenvoudig getiteld ‘Acto Primero’, ‘Acto Segundo en ‘Acto Terzero’.
Hoofdstuk een is al meteen een sterk staaltje van ontwrichtende filmische sfeerzetting uitgewerkt rond lamentzang en donkere electro soundscapes. Een kruising tussen de meest gitzwarte David Lynch-taferelen, de filmmuziek van ‘Cat People’ (Giorgio Moroder) en post-apocalyptische decors. Wie op zoek gaat naar rechtstreekse links met Paco de Lucía of El Camarón de la Isla is eraan voor de moeite.
Pas in het tweede hoofdstuk borrelen de eerste herkenbare flamencoklanken op en wordt de luisteraar verder meegezogen in het verhaal, nu aan de hand van zuiver akoestische invullingen. Poëzie en tragiek zijn vervolgens op inventieve wijze lijnrecht tegenover elkaar geplaatst door middel van electronics en acoustics.
Het eindresultaat straalt een dynamiek van weemoed en doem uit.
Op de website van Angeli staat een berg van achtergrondinfo over de gitaar die hij gebruikt. Een instrument waarmee je heel wat onverwachte klanken kan produceren zoals hier te horen.
© Georges Tonla Briquet
Bezetting:
Paolo Angeli : flamenco gitaar, “prepared” Sardijnse gitaar, electronics, stem