Oriol Roca Trio & Lynn Cassiers – Live at Jazz Cava
O
VINYL Underpool
De nieuwe releases van Lynn Cassiers zijn de laatste tijd haast niet meer bij te houden. Deze keer gaat het om de opname van een optreden tijdens het Vic Jazz Festival (ESP) in gezelschap van Oriol Roca, Giovanni Di Domenico en Manolo Cabras.
Voor dit concert (dat plaatshad op 7 mei 2022) kreeg Lynn Cassiers carte blanche om teksten te schrijven op de ontwerpen van Oriol Roca. Bedoeling was om een heus “song album” te maken. Cassiers vulde eigen lyrics aan met een gedicht van Gabriel Ferrater (‘El Mutilated’). Met dit materiaal ging het kwartet uiteindelijk aan de slag op het podium van de Jazz Cava.
Openen met een songtitel als ‘What’s The Point?’ getuigt van de visie en instelling die dit viertal karakteriseert. Ze relativeren en stellen de wereld maar tevens zichzelf voortdurend in vraag. Ook het contrast vrijheid versus verbondenheid duikt op. Muzikaal is dat een gegeven dat als gegoten past bij deze groep. Ze kennen elkaar door en door waardoor beide begrippen voortdurend los door elkaar uitvergroot worden. De vrijheid blijft gewaarborgd om naar hartenlust te improviseren maar dit gebeurt binnen de limiet van een onderlinge uniformiteit.
Kant A begint met drummer Roca die meteen de aandacht opeist als de aankondiger van een officiële konde. Voor Cassiers het teken dat ze onder begeleiding van pianist Di Domenico en bassist Cabras samen met Roca de eerste tekstlijnen zingt. Al snel vervormt en bewerkt ze de vocalen met haar elektronisch instrumentarium en ontspint zich een turbulente en barokke maalstroom. In ‘I Should Be Going’ draait alles rond anticipatie. Di Domenico bouwt een licht ritmische verhaallijn op waarbij het lijkt of hij als een “einzalgänger” wat ronddwaalt om de tijd te doden in een decor waar zich stilaan vreemdsoortige geluiden muteren. Het resulteert in een atmosferisch gevoel dat ontstaat tussen droom en ontwaken. Nog meer grimmige onzekerheden dagen op in ‘Low’. Een zinsnede als “lost sense of time” accentueert de beklemmende constellatie.
Kant B opent met een schrijnend vervagen van tijd en gevoelens (‘The Mutilated’). Op intimistische wijze verhult het viertal een donkere ondertoon die wijst op diepe onrust en eenzaamheid. Emoties die ze ook in ‘No Time’, ‘No Hard Feelings’ en ‘Carousel’ verklanken met steeds ergens een detail dat wijst op een mogelijke kentering. Het kwartet genereert op deze wijze een poëtisch krachtveld waarbij de focus continu van scherp naar onscherp verdraaid wordt.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Lynn Cassiers – Voice and Electronics
Giovanni Di Domenico – Piano
Manolo Cabras – Bass
Oriol Roca – Drums
Live
28.04.2023: Sounds (Brussel)
www.underpool.org