North Sea String Quartet - Splunge
N
7 Mountain Records
Dit strijkkwartet ontstond in 2016 in Rotterdam en verkoos vanuit een klassieke opleiding de weg op te gaan van de improvisatie en fusion van jazz, folk en wereldmuziek.
Alle leden van het kwartet zijn sterke persoonlijkheden. 'De som is meer dan het geheel van de delen' geldt in het bijzonder voor het North Sea String Quartet. Ze vertrekken van eigen composities met een eigen karakter en bezieling. Totaal verschillend dus van klassieke strijkkwartetten die doorgaans eerder werk van bekende componisten vertolken. Ze kunnen zich overigens beroepen op een samenwerking met het hoogst gewaardeerde cross-over Kronos Quartet. Waar ze nog best bij aansluiten is het in 1985 opgerichte Turtle Island Quartet dat hybrides speelt van jazz, klassiek en rockmuziek. NSSQ kenmerkt zich bovendien door een bijzondere verankering in Roemeense, Spaanse en Nederlandse roots.
George Dumitriu (afkomstig uit Roemenië maar verblijvend in Amsterdam) speelt viool/altviool en studeerde nog jazzgitaar in Groningen. Hij volgde les in New York en legde zich toe op electronics aan het conservatorium van Amsterdam.
Pablo Rodríguez (komt uit La Palma en is nu gevestigd in Gent) begon met klassieke viool op zijn zesde, tot hij Stéphane Grappelli ontdekte en zich jazz toe-eigende. Dat bleek succesvol en zo ging hij ook experimenteren met andere muziekgenres zoals flamenco, folk en latin.
De in Delft geboren Yanna Pelser begon op haar zesde met viool maar viel op haar veertiende voor de warme klank van de altviool. Haar altviool bachelor deed ze bij Gisella Bergman aan het conservatorium van Rotterdam, en bij Diemut Poppen en Corinne Contardo aan de Hochschule fur Musik Detmold (Duitsland). Een hoogtepunt in haar carrière was haar deelname aan een productie van het Zweedse kamerorkest O/Modernt, waarin ze het podium deelde met een van haar grote inspirators: Polar Prize winnares Dame Evelyn Glennie. Voor Yanna is jazz-, pop- en wereldmuziek even belangrijk als klassieke muziek.
Thomas van Geelen (uit Tilburg) begon op tienjarige leeftijd met cello bij Frank Spronk. Rond zijn vijftiende raakte hij meer en meer geïnteresseerd in muziekgenres zoals progrock, leerde zichzelf gitaar spelen en ging spelen in bandjes en met singer-songwriters. Hij vervolmaakte zich in jazz en improvisatie aan het conservatorium van Codarts in Rotterdam bij Marius Beets en Jarmo Hoogendijk.
Rodriguez’ suite ‘WTTT: part 1 & II’ en ‘WTTT: part III & IV’ legt de eclectische basis van het album. Het improviseren spat uiteen in ‘Splunge In’ en ‘Splunge Out’, volledig vrije impressies van elk. George Dumitriu voegt swing toe in ‘Cryptosplash’, latin jazz in ‘Choroesque’, terwijl hij met ‘Roller’ funky grooves en drum ’n beat integreert. Voor het melancholische ‘Last Ferry’ komt de inspiratie van een Finse overzetboot. In ‘Mouse Rave’ van Pelser grijpt Dumitriu naar alufolie als krachtig effect.
Yanna Pelser leunt het meest aan bij hedendaags klassiek en minimalisme in ‘Carousel’ en ‘One Night Music Stand’.
Thomas van Geelen laat speels in countrystijl ‘Squirrels on Ice’ los. ‘Mojito’ is dan weer badinerend mooi met schitterende cello en een aanstekelijke expressieve drive.
Het NSSQ wist zich al internationaal te profileren door een samenwerking met o.a. Trio da Kali (griotmuziekgroep uit Mali), de Amerikaanse violist en zanger Roland Satterwhite, de Braziliaans-Nederlandse zangeres Lilian Vieira, de Spaanse gitarist Javier Infante en de Amerikaanse pianist en zanger Samora Pinderhughes.
Met ‘Splunge’ maakt NSSQ een volwaardig eigen albumdebuut vol verrassende composities en opmerkelijke improvisaties. Het vraagt enige luisteraandacht maar eens je mee drijft op de spartelende muzikale wendingen vol vuur en passie ben je verloren. Een ware en unieke ontdekking!
© Bernard Lefèvre
Musici:
George Dumitriu (viool, altviool)
Pablo Rodríguez (viool)
Yanna Pelser (altviool)
Thomas van Geelen (cello)
Concerttip:
2 juni 2024 cc Leuven – release ‘Splunge’ in The Sound of Violin Festival.