Mulo Francel – Crossing Life Lines
M
GLM Music
De Duitse saxofonist Mulo Francel gaat met zijn nieuwste album Crossing Life Lines terug naar zijn biografische wortels in Midden- en Oost-Europa, in het jaar dat we herdenken dat 75 jaar geleden de Tweede Wereldoorlog werd beëindigd. Een oorlog waarop zijn geboorteland een allesbepalende stempel heeft gedrukt.
Het idee voor dit album kwam tot stand tijdens een tournee van Francel door Tsjechië en Polen met de Franse band Quadro Nuevo. Met de Tweede Wereldoorlog in het achterhoofd benaderde Francel Europese muzikanten uit de voormalige door de nazi’s bezette gebieden. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de uitgekiende bezetting die op dit album is te horen.
De cd gaat van start met ‘Valse du Bohemien’, een nummer dat ongetwijfeld ook door de niet klassiek onderlegde luisteraar wordt herkend. Maar waar hebben we deze melodie toch eerder gehoord? Ja, we kennen het als ‘Vltava’ (oftewel de Moldau), uit het symfonische gedicht Má Vlast van de Tsjechische componist Bedřich Smetana. Het openingsnummer wordt als wals gespeeld door een sextet, bestaande uit tenorsax, gitaar, piano, bas, en slagwerk/ percussie en krijgt in deze uitvoering opnieuw (en overtuigend) gestalte.
Als men is bijgekomen van deze indrukwekkende opening rolt men ‘Ada’ in, dat is opgedragen aan de grootmoeder van Francel, die beide wereldoorlogen heeft overleefd, maar ondanks alle ellende haar enorme levenslust behield. Het is een luchtig nummer waarin het door Django Reinhardt-achtige gitaarspel, van Schneeberger en Schiepek, subliem wordt afgewisseld door de vibrafoonklanken van Effenberg en de tenor van Francel.
En zo blijft Francel er met elke daaropvolgende bijdrage in slagen om de aandacht vast te houden met verrassende arrangementen. Zoals de Moldau als wals kan worden uitgevoerd, zo kan de Jerome Kern/Buddy DeSylva-standard ‘Look for the Silver Lining’ worden uitgevoerd in reggae-stijl, waarvan acte op dit album.
Even verderop horen we Francels arrangement van de standard ‘Lover Man/Oh Where can you be?’ gebaseerd op de vertolking van dit nummer door Billie Holiday in 1945. Een 7,5 minuten durende kwartetuitvoering door Francel, samen met het Gazarov-Faller-Kainar-pianotrio, waarin elke frase van het origineel tot in de finesses wordt uitgewerkt.
Hetzelfde kwartet waagt zich aan een Francel-compositie, ‘Blues in X Moll’, die wat mij betreft zo aan het New Real Book mag worden toegevoegd. De bandleider kent zijn klassiekers en hij weet al dit materiaal ook gestalte te geven in zijn eigen composities.
Het album eindigt met een bijzondere samensmelting van de muziek van Frédéric Chopin en Ferdinand “Jelly Roll” Morton, genaamd ‘Fredinand’s Prelude’. Oftewel: Chopin in ragtime. Net als bij het openingsnummer is de klassieke compositie wel herkenbaar, maar wie taalt er naar de muzikale wortels bij een origineel arrangement als dit?
Elk nummer op dit album geeft ons inzicht in het persoonlijke leven van een van de bandleden en biedt op een unieke wijze een inkijkje in 14 afzonderlijke muzikale werelden. Crossing Lifelines, Crossing Borders. En dat in slechts een uur en een kwartier.
© Robin Arends
Musici:
Mulo Francel – tenor- en sopraansaxofoon, klarinet
Phillip Schiepek – gitaar
Diknu Schneeberger – gitaar
Sven Faller – piano
Bernd Lhotzky – piano
Izabella Efenberg – vibrafoon, array mbira
Jiri Barta – cello
D.D. Lowka – bas, percussie
Stefan Noelle – slagwerk, percussie
Robert Kainar – slagwerk, timbales
Geproduceerd door Mulo Francel
Opgenomen door Stefan Gienger en Alex Hubmann in Mastermix Studio Munchen (februari en maart 2020)
Mix door Philipp Winter en master door Adrian von Ripka in de Bauer Studio’s, Ludwigsburg