Misha Mullov-Abbado – Dream Circus
M
Edition
Derde album van contrabassist Misha Mullov-Abbado wiens composities nog steeds verankerd blijven in de traditie maar tevens net voldoende omrand zijn met tikkeltjes modernisme en inventiviteit die het spannend houden.
De psychedelische hoes en cd-titel zijn wat misleidend. Een flower power trip of wilde circusact wordt het nooit, wel heuse “down to earth” jazz. Bij het Britse Edition kennen ze er alles van en bassist Misha Mullov-Abbado verraste op die wijze reeds met ‘New Ansonia’ en ‘Cross-Platform Interchange’. Dat de jongeman de Kenny Wheeler Jazz Prize kreeg, was dus niet echt vreemd.
De bezetting van een traditioneel kerntrio (piano, drums, bas) versterkt met drie blazers zorgt hier dan ook wederom voor het nodige vertier. Groepsleider Mullov-Abbado komt meer dan regelmatig zelf naar voor maar doet dat meestal als gebaar van introductie om al snel plaats te ruimen voor zijn medemuzikanten die duidelijk telkens met de nodige inzet de aanvangsideeën verder uitwerken. Pianist Liam Dunachie kent de sleutel van de yin en yang relatie tussen ritme en melodie. De driekoppige blazerssectie (James Davison, Matthew Herd, Sam Rapley) heeft het perfecte gevoel van timing om het geheel uptempo of downtempo te sturen naargelang de noodwendigheden. Drummer Scott Chapman tenslotte kadert en ondersteunt tot de lichte ontsporingen toe en accentueert met een persoonlijke touch.
Openingstrack ‘Some Things Are Just So Simple’ bevat het allemaal. Een hecht groepsgeluid en de precies geplaatste adrenaline-injecties. Zo worden de twee aspecten uit de cd-titel (droom, circus) dan toch nog geïllustreerd. Meest exuberante bravourenummers zijn ‘The Infamous Grouse’ (een staaltje pure postbop) en het elf minutenlange ‘Seven Colours’. Het retrowalsje ‘Little Astronaut’ sluit dan weer aan bij de gezellige sfeer van ‘Les Triplettes De Belleville’. Het filmisch getinte ‘The Bear’ krijgt stilaan epische allures maar eindigt niet in een dodelijke salto mortale. Het vangnet is er wel degelijk.
Op die manier overschrijdt ‘Dream Circus’ het niveau van een louter onderhoudende jazzplaat zonder in extremen te verglijden. Dat Jasper Høiby (Phronesis) producer van dienst was, verklaart een en ander.
© Georges Tonla Briquet
Bezetting:
Misha Mullov-Abbado: contrabas
James Davison: trompet, flugelhorn
Matthew Herd: altosaxofoon
Sam Rapley: tenorsaxofoon
Liam Dunachie: piano, Hammond
Scott Chapman: drums
www.mishamullovabbado.com
https://editionrecords.com/