Michael Mantler – Coda (Orchestra Suites)
M
ECM
Vijf suites van Michael Mantler herwerkt voor uitgebreid kamerorkest door de componist zelf.
Het is een identieke werkwijze als deze die Mantler hanteerde voor zijn ‘Jazz Composer’s Orchestra Update’. Ook nu is er sprake van een “update” of beter gezegd een bewerking van ouder materiaal dat de componist nauw aan het hart ligt. Hij noemt het zelf een soort van “best of” uit eigen catalogus. Het gaat om stukken uit onderscheiden periodes en met uiteenlopende instrumentatie zoals ‘Thirteen’ (twee orkesten en solo piano, 1975), ‘Alien’ (synthesizer en trompet, 1985), ‘Folly Seeing All This’ (strijkkwartet, 1992), ‘Cerco Un Paese Innocente (liederen uitgevoerd door big band en strijkkwartet, 1994), ‘Hide And Seek’ (een kameropera met tekst van de Amerikaanse succesauteur Paul Auster, 2000) en ‘For Two’ (piano en gitaar, 2010). Voor deze opname kon Mantler rekenen op een kamerorkest uitgebreid met maar liefst zestien strijkers. De meeste uitvoerders komen uit de klassieke wereld en niet zozeer uit de jazz.
Het gaat zeker niet om recyclage, verklaart Mantler nog in de hoestekst. In het verleden greep hij eveneens meer dan regelmatig terug naar vorige werken bij het componeren. Het is meer een licht gewijzigde vorm van aanpak waarbij (beperkte) ruimte blijft voor improvisatie en interpretatie voor de solisten.
Gedurende net geen uur glijdt de muziek statig voorbij in slow motion haast zonder agressie of meer assertieve toonaarden. Wel typerende orkestraties met donkere symfonische onderlaag zoals in ‘Two Thirteen Suite’. Allemaal uiterst filmisch met een zekere epische allure en sporadische omzichtige piekmomenten, meestal tijdens de solopassages (hoofdzakelijk gitaar en trompet). Het orkest staat onder leiding van Christoph Cech terwijl Mantler zelf de trompetpartijen voor zijn rekening neemt.
Plannen voor nieuw materiaal zijn er niet. “I think I’ve said what I have to say”. Live uitvoeringen daarentegen sluit Mantler niet uit, integendeel.
© Georges Tonla Briquet