Martini Windisch - We’ll See, We’ll See
M
HobbyKeller Cassette
Van kunstacademie via “squad” tot een debuutcassette op een Duits label, dat is kort samengevat het verhaal achter ‘We’ll See, We’ll see’ van de Italiaanse saxofonist Daniele Martini en de Duitse laptopmuzikante Franziska Windisch, beiden met uitvalsbasis Brussel.
De interesse van muzikanten reikt meestal veel verder dan hun eigen actieterrein. Het is op die manier dat Daniele Martini het pad kruiste van Franziska Windisch aan de kunstacademie van Anderlecht waar ook Teun Verbruggen toen les volgde. Windisch organiseerde af en toe happenings in “squads” aan de westrand van Brussel. Martini was een van de trouwe aanwezigen en trad er zelfs op. “Ik probeerde om solo een aantal projecten op touw te zetten. Een eerste was volledig solo met slechts een enkel uitgangskanaal. Met een tweede concept wilde ik iets uitbouwen via twee kanalen maar net meer gestructureerd. Tenslotte had ik nog het plan om een project met vier kanalen uit te bouwen maar dat kon ik niet alleen en zo kwam Franziska Windisch in beeld”.
De twee kregen een residentie aangeboden van SMOG (een Brusselse alternatieve structuur die regelmatig concerten organiseert) waar ze de maquette vastlegden van deze eerste release. Via connecties van Franziska belandden ze bij het Duitse HobbyKeller dat hun debuut uitbracht.
‘We’ll See, We’ll see’ valt te situeren op het snijpunt van acoustics en electronics. Wie de saxofonist Daniele Martini wil horen, zal hier nauwkeurig moeten luisteren. Op enkele uitzonderingen na werden zijn interventies bewerkt door Windisch die aan de hand van een pc-programma “pure data” haar ideeën liet samenvloeien met de uitlaten van Martini.
In de openingstrack ‘When The First Sign Appears’ is het experimenteren tot het uiterste. Een labyrint van effecten en geluiden dat aanvankelijk voor de nodige desoriëntatie zorgt. ‘There Is A Playful, Joyous’ is de volgende stap in dit pretpark met stereo-effecten à gogo. Veelzeggende titels als ‘Insisting To Get Lost’ en ‘At The Intersection Of’ duiden de achterliggende visie aan. ‘A Line Of Light’ en ‘You Cannot Find The Darkness’ leunen aan bij de soundtracks van John Carpenter. Koninginnenstuk is de elf minutenlange titeltrack waarmee ze afsluiten en de luisteraar de weg tonen naar een fascinerende electro-kosmos.
Voor het hoeswerk gebruikten ze een speciale inkttechniek die nadien digitaal verwerkt werd. Er zijn vijf verschillende ontwerpen, telkens genummerd. Slechts beschikbaar in beperkte oplage (zeventig exemplaren) en nu reeds een collectors item. Voor wie niet snel genoeg reageert, is er een digitale versie.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Daniele Martini: tenorsaxofoon, electronics
Franziska Windisch: laptop, pure data
BANDCAMP
HOBBYKELLER BANDCAMP
smogmusic