Marquis Hill – New Gospel Revisited
M
Edition
Tien jaar na de originele release van zijn spraakmakend debuut ‘New Gospel’ komt Marquis Hill aangestormd met een nieuwe versie. Let op, dit is geen “replay” zoals in popmiddens om vlug nog wat in te cashen maar een heuse herwerking.
Sinds het uitbrengen van ‘New Gospel’ in 2011 wist Marquis Hill zich stilaan op de voorgrond te plaatsen als een van de meest veelbelovende Afro-Amerikaanse muzikanten die gospel en hiphop weet te linken aan jazz als sleutelbegrip. ‘New Gospel Revisited’ is een live opname met een totaal andere bezetting. Zo is er deze keer geen gitarist maar wel een vibrafonist. De volgorde van het origineel werd behouden maar aangevuld met extra tussenstukken.
De korte bruisende intro gaat naadloos over in het veertien minutenlange ‘Law & Order’ met in de hoofdrollen de trompettist zelf samen met tenorsaxofonist Walter Smith III. Niet dat de overige medespelers slechts bijrolletjes toebedeeld krijgen. Vibrafonist Joel Ross laat zijn mallets tegen hoge snelheid over de toetsen glijden. James Francies haalt eenzelfde krachttoer uit op de piano met beide handen. Drummer Kendrick Scott en bassist Harish Raghavan blijven continu olie op het spervuur gooien. Een ware uitputtingsslag waarbij niemand de ander ook maar een seconde respijt gunt.
Met ‘Walter Speaks’ is Smith vervolgens aan zet om zich solo als balladeer te ontpoppen. Wel eentje met een assertief kantje. ‘The Believer’ sluit aanvankelijk aan op eenzelfde slepend tempo, nu opnieuw met de ganse cast. Haast geruisloos maar duidelijk heel doordacht wordt dit stramien doorbroken en barst er een wildgroei van improvisaties uit met wederom een niet in te tomen Smith terwijl Hill zelf de taak op zich neemt om de gemoederen wat in te tomen.
Zesenzeventig minuten lang houdt dit gezelschap zo de spanning erin met actie, uitgekiende solomomenten en perfect getimede tempowissels. Knap ook hoe enkele nummers in elkaar overvloeien (‘Lullaby’ en ‘Autumn’ bijvoorbeeld) die ogenschijnlijk in elkaars verlengde liggen, tot het tweede luik stilaan maar zeker een andere wending neemt.
Luister naar 'A Portrait Of Fola’ als trailer en u wil meteen de volledige cd horen. Niet toevallig is Marquis Hill te horen op ‘Deciphering The Message’, de recente release van Makaya McCraven. Nog maar eens het bewijs dat Chicago de hub is voor jazz met ballen en niet Londen of Los Angeles met de West Coast Get Down scene.
© Georges Tonla Briquet
Bezetting:
Marquis Hill: trompet
Walter Smith III: tenorsaxofoon
Joel Ross: vibrafoon
James Francies: piano
Harish Raghavan: bas
Kendrick Scott: drums