Margaux Vranken – Songbook
M
Igloo
New York als jazzhub blijft een aantrekkingskracht uitoefenen. In 2017 trok de Belgische pianiste en componiste Margaux Vranken naar ginder om er te studeren aan het Berklee Global Jazz Institute. Ze kwam terug en bouwde hier haar carrière verder uit. Een van de concrete resultaten was het album ‘Purpose’ (Igloo) dat ze opnam in Brooklyn en in 2021 uitgebracht werd bij het Belgische label Igloo. Datzelfde jaar ging het opnieuw richting Verenigde Staten, nu met bestemming California, meer bepaald het stadje Reseda even ten noordwesten van Hollywood. Ondertussen is er een nieuw album onder de titel ‘Songbook’, wederom bij Igloo.
‘Songbook’ is een zeer persoonlijke kijk van Margaux Vranken op het leven tussen België en haar huidige stek waar “dreams are made….or broken”. Melancholie wisselt af met het enthousiasme van onbegrensde mogelijkheden. Dat ze niet veraf woont van Laurel Canyon waar in de jaren zeventig de grote singer-songwriters vertoefden, schemert door. Eveneens inbegrepen is de levensvisie die ze ontleende bij Quincy Jones: YOLO KOKO! (You only live once, keep on keeping on).
Het album opent op gepaste wijze met de titel ‘Ballade’. Een onschuldige wandeling in een onbekende zone van een hoofdpersonage dat met grote verwondering rondkijkt naar wat hier allemaal te ontdekken valt. ‘Margaux in Californialand’ als het ware. Voorlopig een droom (‘Oneiro’) boordevol optimisme zoals de tekst van Eleni Tornesaki luidt. Stilaan wordt ze geconfronteerd met actie en reactie en de eerste struikelblokken maar het optimisme blijft (‘A Light Within’).
De titeltrack vat het hele verhaal samen, een romance tussen impressionistische en melancholische jazz enerzijds en de melodieuze vormstructuur van het gouden tijdperk toen singer-songwriters zelfs de hitparade haalden anderzijds. Onnodig toe te voegen dat Margaux fan is van Joni Mitchell. De tweestrijd tussen lichte tristesse en positieve “vibes” komt nogmaals boven in ‘Good To See You’. Aansluitend hierbij is er een andere ballad, ‘Untitled’ met gitarist Lior Tzemach die in de sporen treedt van Philip Catherine en op die manier Vranken haar poëtische stijl onderlijnt. Meteen een van de meest broze nummers.
De herinneringen aan Brussel en in het bijzonder Schaarbeek waar haar moeder woont, laten haar niet los. Het bruisende ‘Back In Schaarbeek’ is daar het grote bewijs van. Afscheid nemen doet ze op een kwetsbare sensuele toon met ‘Goodbye’ dat gebaseerd is op de akkoorden van ‘September In The Rain’. Ze laat de luisteraar in het ongewisse van wie of wat ze afscheid neemt. Dat horen we dan wel op haar volgende plaat.
Een moedig album omdat Vranken tot in het diepste van haar ziel laat kijken. Respect vooral voor iemand die in haar doel gelooft en hiervoor de nodige risico’s durft te nemen, als componiste, als pianiste en als vrouw.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Margaux Vranken: piano, stem,
Fil Caporali: bas
Daniel Jonkers: drums
Lior Tzemach: gitaar
Tom Bourgeois: saxofoon
+
Stacy Claire (zang),
Aneta Nayan (zang),
Flavio Spampinato (zang),
Tamara Jokic (zang),
Erini (zang)
www.margauxvranken.com
https://www.igloorecords.be/?lang=en
Live 2022:
8.12, Theater Marni (Brussel) – cd-release
13.12, Music Village (Brussel)
14.12, Jacques Pelzer Jazz Club (Luik)