Lara Humbert – pinède
L
Eigen productie
Opgenomen door Vincent De Bast in de Johnny Green Giant Studio in Gent, getuigt dit album van de aandacht voor detail en geluidskwaliteit van pianiste Lara Humbert.
Ze slaagt hierin door haar vastberadenheid om een volledig zelf geproduced album te presenteren, niet alleen wat betreft de muziek maar ook de hoes, een nauwgezette aquarel gemaakt door de pianiste zelf. Nu alleen nog de muziek ontdekken.
Amèle Metlini op viool, Benjamin Sauzereau op akoestische en elektrische gitaren en Gaspard Sicx op drums completeren het kwartet dat in acht nummers Lara's composities en de daaruit voortvloeiende improvisaties subtiel versiert.
"pinède" opent het album, donker en intrigerend, met de lage noten van de piano en de brushes van Sicx totdat de viool een melodie schetst. Op "green is blue" kaatsen de viool en piano de bal heen en weer, terwijl de gitaar een etherische sfeer creëert met een paar resonanties. Er is een perfecte harmonie op dit thema, waar de spanning oploopt totdat een paar noten op het keyboard de boel kalmeren. Subtiel en betoverend. Na het gekrijs van de viool en het beklemmende tempo van de piano neemt Benjamin Sauzereau op akoestische gitaar ons mee in een wervelwind die eindigt met Amèle Metlini.
"Sophia", het langste stuk, begint met een unisono van gitaar en piano, waarna de resonanties van de gitaar ons meenemen op een zwevende ruimtereis die de viool voortzet. De composities van Lara Humbert zijn een en al zachtheid en finesse, en je vraagt je af hoeveel ervan geschreven is en hoeveel geïmproviseerd.
De muziek is delicaat en vaak rustgevend en vereist meerdere luisterbeurten om alle wendingen te begrijpen. "Thank You Come Again" is het laatste nummer: we komen zeker terug.
© Jean-Pierre Goffin (vrije vertaling: Jos Demol)
Een samenwerking JazzMania / Jazz’halo