Koen Van Roy – Pedalurgie
K
Eigen beheer
Een ode aan de Belgische blueslegende Little Jimmy aka Don Croissant (1944-2020) door polyvalent instrumentalist Koen Van Roy (Cro Magnon, De Legende, Olla Vogala, Wilderman).
‘Pedalurgie’ is een muziektheatervoorstelling uit 2005 van het Brusselse Alibicollectief. Bijna elke opvoering had plaats op een ambachtelijk gebouwde waterpedalo, een vaartuig voortgedreven door zelf gegenereerde energie aan de hand van hometrainers! Denk gerust aan The Flintstones, die trouwens regelmatig de jazztoer opgingen (‘Hot Lips Hannigan’, aflevering 2 uit het eerste seizoen!).
Aan boord muziekbonken die van geen kleintje vervaard zijn: Little Jimmy, Koen Van Roy, Jon Birdsong, Bert Bernaerts en Pat Van Hemelrijck. Het leverde spraakmakende vertoningen op.
De pedalo zelf is ondertussen al lang aangemeerd en opgeborgen. Koen Van Roy hield echter zoveel boeiende herinneringen over aan dit avontuur dat hij met de toen gerealiseerde opnamen (live in het repetitielokaal) aan het werk ging. Het is meteen zijn eerste outing onder eigen naam.
De vocale partijen zijn van Little Jimmy terwijl de teksten, boordevol poëtische maar ook kurkdroge doordenkertjes, hoofdzakelijk gepend werden door niemand minder dan Elvis Peeters. Van Roy zelf bespeelt een halve muziekwinkel. Daarnaast zijn er nog de tuba-uitstoten van Jon Birdsong, de trompetklanken van Bert Bernaerts, percussie-accenten van Patrick Geeraerts en levert Pat Van Hemelrijck (ah, de tijden van Radeis) de nodige bruitages. Een kleurrijke “melting pot” best te omschrijven als een genre-overschrijdend schouwspel.
Zo is ‘Don’t Know About’ pure Tom Waits, muzikaal maar tevens tekstueel. Levenswijsheden en dubbele bodems alom, al zinkend en zingend gebracht onder de vorm van een walsje. In ‘Sampan Girl’ klinkt het gezelschap als een coverorkest dat het traditioneel repertoire van het Mongoolse Ensemble Tumbash onder handen neemt. Subliem zijn de woordspelingen in ‘Kleine Eentjes’ (tekst van Pat Van Hemelrijck). Verder onder meer nog een verbasterd model van Duits cabaret uit de interbellumperiode met Kurt Weill-invloeden (‘Ich möchte aufs Wasser sein’) en een zeemanslied dat uit veldopnamen van Alan Lomax geplukt lijkt (‘Rio Grand’). Ze sluiten waardig af met een dodenmars verzwolgen in weemoed met nog eventjes de stem van Little Jimmy die als een fantoom oprijst uit een verdronken land (‘Free As A Bird/Fare Thee Well, Jimmy!’).
Er zijn onmiskenbare parallellen met de werelden van De Legende en Cro Magnon maar door de speelse benadering is ‘Pedalurgie’ zeker geschikt voor vrijbuiters van 7 tot 77. Vooral ook een oprecht eerbetoon aan een legendarische Belpop figuur.
© Georges Tonla Briquet
Bezetting:
Little Jimmy: zang, gitaar
Koen Van Roy: composities, arrangementen, orgel, bariton ukulele, saxofoons, drums,
tenor-horn, synthesizers, banjo, klarinet, elektrische mandoline, bruitages, sampling.
Jon Birdsong: tuba
Bert Bernaerts: trompet
Elvis Peeters: tekst
Pat Van Hemelrijck: backing vocals, bruitages
Patrick Geeraerts: percussie, backing vocals
https://koenvanroy.bandcamp.com/album/pedalurgie-a-tribute-to-little-jimmy